Duurzame mobiliteit

Duurzame mobiliteit

Groen wil dat je je vlot, veilig en goedkoop kan verplaatsen op de manier die je zelf kiest. We investeren in veilige fiets- en voetpaden. We zorgen dat het openbaar vervoer een echt alternatief voor de auto wordt, ongeacht het tijdstip, ongeacht of je nu in de stad of op het platteland woont.

Waar Groen mee bestuurt maken we daar al werk van: na 30 jaar werd er eindelijk weer grondig geïnvesteerd in betere treinen, waardoor met de trein reizen binnen een paar jaar een heel stuk vlotter en aangenamer zal zijn. In Brussel zorgen forse investeringen in openbaar vervoer en fietspaden dat Brussel elke dag gezonder, veiliger en gezelliger wordt.

Wanneer de fiets en het openbaar vervoer aantrekkelijker worden, laten meer mensen de wagen staan en nemen de files af. Dat is ook goed voor onze economie. Elektrisch rijden maken we toegankelijk voor iedereen zodat we ook de CO2-uitstoot van auto's terugdringen.

Onze mobiliteit verbeteren vraagt ook betere ruimtelijke ordening. De plekken waar we wonen, werken en onze vrije tijd besteden zouden te voet, met de fiets en met het openbaar vervoer bereikbaar moeten zijn.

Groen wil...

  • nul verkeersdoden, met verkeersveiligheid als topprioriteit
  • een maximumsnelheid van 30km/u in woonwijken, zodat je er veilig kan spelen, wandelen en fietsen
  • veilige fietspaden overal in Brussel en Vlaanderen tegen 2030
  • quasi gratis openbaar vervoer voor jongeren en ouderen (1 euro/maand), zoals nu al in Brussel
  • stevig investeren in De Lijn, voor beter en goedkoper openbaar vervoer in Vlaanderen
  • meer, stiptere en frequentere treinverbindingen: twee keer per uur een trein in elk station, en meer late, vroege en weekendtreinen.
  • goedkopere treintickets bij de NMBS
  • treinstations renoveren en toegankelijk maken voor iedereen
  • dat treinen en bussen een écht, snel en betaalbaar alternatief worden voor internationale reizen
  • één simpel boekingssysteem voor internationale trein- en busreizen 
  • Brussel als Europees knooppunt voor nachttreinen 
  • het onderscheid tussen de fiscale behandeling van loon en een salariswagen geleidelijk uitdoven. Met een brede hervorming verlagen we de lasten op arbeid sterk
  • een systeem van sociale leasing zodat mensen die zelf geen elektrische wagen kunnen kopen toch ook elektrisch kunnen rijden vanaf 100 euro per maand
  • laadpalen op strategische plekken die iedereen kan gebruiken
  • deelwagens en deelfietsen aan elk groot trein-, bus-, tram- of metrostation
  • de btw op deelmobiliteit verlagen naar 6%
  • emissievrije levering van pakjes en goederen in de stad tegen 2030

Nieuws

Luchthaven: 'Eeuwigdurende vergunning voor Demir belangrijker dan gezondheid en leefbaarheid omwonenden' (Groen)
29 Maart 2024 mobiliteit gezondheid duurzame economie
Luchthaven: 'Eeuwigdurende vergunning voor Demir belangrijker dan gezondheid en leefbaarheid omwonenden' (Groen)
Groen pleit voor sociale leasing elektrische wagens
15 Februari 2024 klimaat mobiliteit
Groen pleit voor sociale leasing elektrische wagens
Wurgcontract Diabolo-verbinding kost spoorbedrijven bijna half miljard euro
07 Februari 2024 mobiliteit
Wurgcontract Diabolo-verbinding kost spoorbedrijven bijna half miljard euro

Petitie

80%
Stop de afbraak van ons openbaar vervoer. Teken de petitie.

Vanaf 6 januari schrappen de klimaatsaboteurs van de Vlaamse regering nog eens 3.000 bushaltes van De Lijn, bovenop alle andere haltes die al verdwenen. Terwijl de bustickets steeds duurder worden, wordt de dienstverlening alleen maar slechter. Door dat wanbeleid van de Vlaamse regering (N-VA, Open VLD, cd&v) zitten mensen letterlijk vast: kinderen geraken niet meer op school, volwassenen niet meer op hun werk, ouderen niet meer uit hun dorp.