05 jun 2013

42.000 jongeren zonder diploma zijn grootste slachtoffer van politiek getouwtrek

De Vlaamse regering stelde vandaag zijn masterplan voor om het secundair onderwijs te hervormen. Maar de plannen zijn niet afdoend, de legitimiteitswaarde nihil. De echte oefening wordt pas in 2016 opgestart, en vandaag ligt er niks op tafel dat scholen kan verplichten om hun aanbod te veranderen. N-VA haalde zijn slag thuis. CD&V en Sp.a druipen met de staart tussen de benen af. Het grootste slachtoffer zijn de jongeren zelf. 42.000 jongeren die nu in het secundair onderwijs zitten, zullen de school verlaten zonder diploma. Vandaag staat er niets in het akkoord dat dit kan tegengaan. De jongeren blijven in de kou staan. “Minister van Onderwijs Pascal Smet (Sp.a) mismeesterde het dossier door geen draagvlak te zoeken. N-VA dwarsboomde het dossier door de noden van jongeren uit BSO en TSO niet te erkennen,” vat Groen fractieleidster in het Vlaams parlement Elisabeth Meuleman het samen. Toch wil Groen nog steeds constructief meewerken. “Breng de hervorming naar het parlement. Laat ons geen kostbare tijd verliezen en laat ons nu al de krijtlijnen voor een hervorming in een decreet vastleggen,” roept Meuleman op.

N-VA draagt vandaag de verantwoordelijkheid dat er niks van waarde op tafel ligt. ”N-VA heeft met dit masterplan zijn slag thuisgehaald en de handen compleet vrij om niets te doen aan de verschotting van ons onderwijs, niks te doen aan het watervalsysteem, het probleem van de ongekwalificeerde uitstroom niet aan te pakken, de werkelijkheid niet onder ogen te zien, geen antwoord te bieden op de verkleuring van onze steden en de diversiteit in onze samenleving,” aldus Meuleman.

Ook Sp.a gaat niet vrijuit. Groen vindt dat minister Smet het dossier mismeesterde. ”Een tijdje geleden trok minister Smet naar Canada om lessen te trekken uit de succesvolle hervorming die daar werd doorgevoerd. De succesfactoren daar maken duidelijk waarom Pascal Smet in Vlaanderen niet slaagde. Vier jaar investeerde de regering daar in overleg met sociale partners en schoolbesturen. Ze combineerden een structuurhervorming met het versterken van het lerarenberoep en betrokken de leerkrachten bij elke stap. Daar was een klimaat van groot wederzijds respect en vertrouwen in de leerkrachten. Laat dat nu net helemaal ontbreken in Vlaanderen. Minister Smet heeft het momentum bij de aanvang van de legislatuur helemaal gemist. Zijn aankondigingsbeleid en de lange periodes zonder consultaties en overleg met de onderwijsactoren heeft de geloofwaardigheid van het overlegmodel binnen de onderwijswereld doen afbrokkelen. Door een gebrek aan duidelijkheid over het traject is de ongerustheid bij leraars en ouders alleen maar toegenomen. En laat het net de leerkrachten en de ouders zijn wiens mening moet gehoord worden. Zij staan dag in dag uit in de realiteit, zij weten als geen ander waar het schoentje knelt. Hun input is van onschatbare waarde.”

Ook het optreden van minister-president Kris Peeters (CD&V) getuigt van weinig daadkracht. ”De minister-president legde de voorbije dagen zijn volledige gewicht in de schaal, maar het resultaat oogt toch pover. In plaats van een historisch akkoord heeft de geloofwaardigheid van deze Vlaamse regering een historisch dieptepunt bereikt. De Fyra hing beter aan elkaar dan de regering Peeters,” vindt Meuleman.

Ondanks de ontgoocheling over de huidige situatie wil Groen nog steeds constructief meewerken aan de hervorming van het onderwijs. ”De toekomst van onze kinderen is te belangrijk om te laten bepalen door politieke spelletjes. Voor Groen komt het belang van de kinderen, van alle kinderen, voorop,” zegt Meuleman. Daarom roept Groen andermaal op om de hervorming naar het parlement te brengen. ”Pas in 2016 zullen de eerste wijzigingen ingaan. Dat is te laat, er wordt teveel kostbare tijd verloren. De krijtlijnen moeten nu al vastgelegd worden, niet via een masterplan zonder waarde, maar wel via een decreet.”

De volledige speech van Elisabeth Meuleman kan u hier terugvinden.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK