26 nov 2012

"Leerlingen en leerkrachten verdienen betere minister van Onderwijs"

'Onze leerlingen en leerkrachten in Vlaanderen verdienen een betere minister dan minister Pascal Smet om hen te vertegenwoordigen in de Vlaamse regering,' meent Groen fractieleidster Elisabeth Meuleman. 'Smet heeft de hervorming van het onderwijs zelf uitgeroepen tot het paradepaardje van zijn ministerschap, maar heeft het nagelaten om daarvoor het nodige draagvlak te zoeken. Minister president Peeters maakt vandaag kenbaar dat deze hervorming niet zal lukken. Het is nu aan minister Smet om het dossier terug in handen te nemen, of om de juiste conclusies te trekken.'

Er komt geen big bang in het secundaire onderwijs. Dat maakt minister president Peeters bekend. En de plannen van minister van Onderwijs Pascal Smet? "Die zijn van de baan," aldus Peeters. "Het onderwijsveld in Vlaanderen verdient een betere minister dan Smet om hen te vertegenwoordigen in de Vlaamse regering," vindt Groen fractieleidster Elisabeth Meuleman. "Een minister van Onderwijs die zijn belangrijkste project, zijnde de hervorming van het onderwijs, uit handen moet geven, is geen minister meer."

Smet lanceerde de voorbije jaren het ene ballonnetje na het andere, maar besprak deze nooit op voorhand met het middenveld of andere partijen. Zo kon hij nooit het nodige draagvlak opbouwen dat nodig is om een dergelijke hervorming te doen slagen. "En zo komen we tot de situatie van vandaag: we worden nog steeds geconfronteerd met zware problemen in het onderwijs, maar de minister slaagt er niet in om een traject op touw te zetten om hier oplossingen voor te vinden, laat staan dat hij ze ook echt oplost," aldus Meuleman.

De uitdagingen in het onderwijs zijn legio, zoals het huidige watervalsysteem, de stijgende uitstroom van jongeren zonder diploma, de toenemende sociale ongelijkheid, en de dramatische daling van het aantal technologieleerlingen. "Peeters spreekt over 'een eindstation dat concreter zal worden naarmate we naderen'. Dat is onverstaanbaar, een regering moet een horizon voor ogen hebben waar ze naartoe werkt," vindt Meuleman. "Groen weet heel goed waar het naartoe wil om de uitdagingen in het onderwijs het hoofd te bieden: kwaliteitsvol onderwijs dat meer sociale gelijkheid realiseert. Eerst moet er een kader geschapen worden waarin helder omschreven wordt wat we willen veranderen en op welke manier we dat wensen te doen, en daarna moet er stapsgewijs naartoe gewerkt worden. Politici die zeggen dat we iets moeten doen aan het technische onderwijs, los van het algemeen secundair onderwijs, hebben het mis. Het ene hangt onlosmakelijk samen met het andere. De regering mag niet vergeten dat het precies de bedoeling van deze hervorming was om de problemen op verschillende fronten aan te pakken. Voor Groen is het eindstation nog steeds de implementatie van de eerste brede graad, meer binnenklasdifferentiatie en het elimineren van de schotten tussen de verschillende studierichtingen."

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK