26 maa 2014

"Regering moet inzetten op doorstromen vanuit onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers"

Elisabeth Meuleman (Vlaams parlementslid) en Evita Willaert (kandidate plaats 2 Kamer) bezoeken OKAN-school in Aalter.

Groen wil de Onthaalklassen voor Anderstalige Nieuwkomers (OKAN) versterken. De overgang van heel wat jongeren vanuit het OKAN-onderwijs naar het reguliere secundair onderwijs verloopt momenteel nog problematisch. Twee derde van de leerlingen verandert na de onthaalklas van school. Meer dan tachtig procent van de anderstalige nieuwkomers start erna in het beroeps, technisch of deeltijds onderwijs.

“De volgende Vlaamse regering moet hier echt op in zetten en zorgen voor de nodige ondersteuning”, zeggen Elisabeth Meuleman, Groen-fractieleidster in het Vlaams parlement en Evita Willaert, kandidate op de 2de plaats van de Kamerlijst. “Dat kan door te zorgen voor meer schakelklassen, waardoor combinaties van regulier en OKAN-onderwijs mogelijk zijn. Eens de overstap gemaakt is, moet er wekelijks een paar uur extra ondersteuning komen om een vlotte overgang naar het regulier onderwijs mogelijk te maken”.

Nu worden er wel een aantal uren voorzien om de leerlingen na de OKAN-klas verder op te volgen, maar die zijn voor elke school hetzelfde, ongeacht het aantal leerlingen er moet opgevolgd worden. “Dat is niet logisch”, aldus Meuleman.

Elisabeth Meuleman bezoekt woensdag samen met Evita Willaert, kandidate voor de Kamer, en Liesbeth Denys, Mieke Schauvliege en Gerda Rijsselaere van Groen Aalter de OKAN-klas in Aalter.

Evita Willaert, kandidate op plaats 2 voor de Kamer en OCMW-fractieleider in Gent, is onder de indruk: “Deze school verdient alvast een dikke pluim. Je ziet hoe jongeren hier hun taalvaardigheid oefenen en de onderwijstaal leren beheersen. Maar ook zorg en de opvolging na de OKAN-klas staan centraal. Het gaat duidelijk over zoveel meer dan Nederlands leren alleen. Er is huiswerkbegeleiding, leerlingen die willen worden naar een sportclub toegeleid. De jaarlijkse terugkomdag is telkens weer een succes.”

Het gesprek met één van de OKAN-leerkrachten leerde ons dat er in de lerarenopleidingen meer aandacht moet komen voor lesgeven aan anderstalige leerlingen Er is ook meer expertise-uitwisseling nodig. “Zowel binnen de school als over scholen heen blijft de OKAN-klas een beetje een eiland op zich. Krachten moeten meer gebundeld en kennis en knowhow meer uitgewisseld worden”, zegt Willaert.

Tenslotte is er nood aan meer psychologische ondersteuning van deze leerlingen: “Je land en je thuis achterlaten is altijd een traumatische gebeurtenis, of je nu uit oorlogsgebied komt of niet. Elke leerling heeft een eigen verhaal. De leerkrachten hebben er uiteraard aandacht voor, maar soms is er echt nood aan bijkomende professionele psychologische begeleiding,” aldus nog Willaert.

In 2010 startte het Emmaüs-instituut in Aalter met OKAN. Geen sinecure, want je mag niet vergeten dat deze leerlingen zeer divers zijn: qua leeftijd (van 12 tot 18 jaar) qua land van herkomst, en ook de (schoolse) voorgeschiedenis van de leerlingen kan zeer uiteenlopend zijn. Heel wat van hen zijn of waren asielzoeker.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK