16 jan 2014

Aantal wagens in Brussels Gewest gedaald met 7% sinds 2003

Tussen 2003 en 2013 is het aantal wagens in het Brussels Gewest gedaald met 7%. Dat blijkt uit de 5-jaarlijkse meting van Mobiel Brussel. De cijfers gaan daarmee in de richting van de doelstellingen van het Brusselse mobiliteitsplan Iris-2: een daling van 6 à 10% tegen 2015 en een daling van 20% tegen 2018. Tegelijk toont het Gewest een indrukwekkende groei in het gebruik van het openbaar vervoer, en gaan ook steeds meer Brusselaars te voet of met de fiets. Dat meldt Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit, Bruno De Lille.

“Steeds meer mensen nemen het openbaar vervoer, de fiets of gaan te voet. Vroeger werd voor 1 op de 2 verplaatsingen de wagen genomen, vandaag is dat voor 1 op de 3 verplaatsingen”, zegt De Lille. “De daling is bovendien nog groter omdat de bevolking in dezelfde periode met 16% is toegenomen.”

Mobiel Brussel hield metingen op 16 verschillende plaatsen in het gewest en met 300 camera’s. De camera's registreerden het aantal autobewegingen in 2003, in 2008 en in 2013 op precies dezelfde plaatsen. Het gaat daarbij om cameralinten, die telkens zowel bewegingen op de belangrijke assen als op de dwarsstraten registreerden. De laatste telcampagne liep van september 2012 tot maart 2013.

"We hebben de afgelopen tien jaar volop ingezet op het openbaar vervoer, fietsinfrastructuur en de openbare ruimte. Dat is niet zonder resultaat gebleven. Maar liefst 37% van de verplaatsingen gebeuren te voet, de populariteit van de fiets als vervoersmiddel steeg van 1 naar 4%. Het openbaar vervoer is dan weer goed voor 26% van de verplaatsingen”, aldus Bruno De Lille. “Daarnaast hebben we ook de woonwijken beschermd door zones 30 in het leven te roepen. Dit is een enorme verbetering van de levenskwaliteit voor de Brusselaars. “, vervolgt hij.Meer plaats voor alternatieven, betekent natuurlijk iets minder plaats voor de wagen. De files zijn Brussel nog niet uit met andere woorden. Het is uiteraard wél de bedoeling dat iedereen zich vlot kan verplaatsen. “Daarvoor moeten we verdergaan op de ingeslagen weg. Als we de autodruk kunnen verlagen met 20% komt dit uiteindelijk alle vervoersmodi ten goede.”, voegt Bruno De Lille toe.

De cijfers gaan de goede richting uit en de mentaliteit van de Brusselaars is aan het veranderen, maar de maatregelen uit het Iris-2-plan moeten worden verdergezet en waar nodig versterkt. Zo blijven investeringen in het openbaar vervoer prioritair. Bij openbare werken moet men steeds meer plaats geven aan de voetgangers, de fietsers en het openbaar vervoer. De realisatie van het Gewestelijk Expresnet (GEN) en de invoering van een kilometerheffing of een zonale heffing zullen ook een bepalende rol spelen voor de leefbaarheid van Brussel.

“De cijfers tonen aan dat ons beleid werkt, dat de Groenen in de regering op het beleid kunnen wegen en resultaten boeken. Het is cruciaal dat de keuzes van vandaag worden versterkt in de volgende legislatuur, de Groenen zijn daarvoor de beste garantie.’ besluit de Brusselse staatssecretaris.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK