18 mei 2014

Alternatief bevoorradingssysteem voor de binnenstad

Het centrum van Hasselt is verkeersvrij en die regel geldt ook zoveel mogelijk voor vrachtwagens die er bij handelaars moeten komen laden en lossen. Sinds drie jaar kunnen die bij de opslagplaats van CityDepot aan de rand van de stad hun goederen leveren, waarna die met een elektrische vrachtwagen of fiets op bestemming worden gebracht. 

Het centrum van Hasselt is verkeersvrij en die regel geldt ook zoveel mogelijk voor vrachtwagens die er bij handelaars moeten komen laden en lossen. Sinds drie jaar kunnen die bij de opslagplaats van CityDepot aan de rand van de stad hun goederen leveren, waarna die met een elektrische vrachtwagen of fiets op bestemming worden gebracht. 

Dat heeft heel wat voordelen, zegt schepen van Duurzaamheid en Leefmilieu Joost Venken: “Er is minder fijn stof en CO2-uitstoot, wat bijdraagt aan de leefbaarheid van het centrum. Bovendien is het er autoluwer en dus aangenamer. Nog een pluspunt is dat er met dit bevoorradingssysteem efficiënter gewerkt wordt: er rijden geen halflege vrachtwagens meer in de stad.” CityDepot heeft ook nog een ander voordeel: de lading wordt ter plekke uitgepakt, iets wat bij klassieke distributie niet gebeurt. 

Hasselt is de eerste stad in België die met dit systeem werkt. Maar de belangstelling van andere steden is groot. Het project is bovendien al verscheidene malen in de prijzen gevallen.

 

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK