22 okt 2014

BAM-dading met Noriant: een schuldbekentenis voor jaren knoeiwerk

"Deze dading is en blijft een heel jammer verhaal. Deze kosten hadden vermeden kunnen worden. Er had nooit een voorakkoord in de vorm van een Design Sign off mogen getekend worden. In tijden van besparingen is dit een zeer bittere pil,” reageert Groen-voorzitter en Vlaams parlementslid Wouter Van Besien dinsdag.

In maart 2009 werd onder de regering Peeters 1 een Design Sign Off deal gesloten met Noriant waardoor de Vlaamse regeringen (eerst Peeters 1, dan Peeters 2) zich voor jaren vastzetten. En waardoor elk debat over alternatieve tracés in wezen onmogelijk gemaakt werd.

“Dit is en blijft de verantwoordelijkheid van de Vlaamse regeringen. De regering Peeters I van CD&V, VLD en SP.A heeft zich veel te hard en te voortvarend geëngageerd met Noriant in maart 2009. Deze hoge prijs had vermeden kunnen worden. De verantwoordelijkheid is groot en duur. De dading komt neer op een schuldbekentenis. En 37 miljoen moeten ophoesten in tijden van besparingen zijn een bittere pil. Een onderzoek moet duidelijk maken wie hier in de fout is gegaan”, zegt Van Besien: “Ook over het bedrag hoort ook volledige klaarheid. Hoe is de BAM precies tot dit bedrag gekomen? Welke engagementen blijven bestaan ten aanzien van Noriant? Wat wordt met dit bedrag afgekocht?”

Groen vraagt dat deze dading aangegrepen wordt om in heel het dossier een nieuwe start te nemen. Eigenlijk koopt de Vlaamse overheid haar vrijheid terug. Als de engagementen van de Vlaamse regering ten aanzien van Noriant volledig weg zijn, “kan en moet het debat in alle eerlijkheid en openheid – met open vizier - gevoerd worden om te komen tot een meer kwalitatieve oplossing van de Antwerpse mobiliteitsknoop. Een tracé verder weg van de stad en de overkapping van de ring moeten terug als volwaardige alternatieven op tafel komen”, vraagt Van Besien.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK