28 maa 2018

Basisonderwijs verdrinkt: Groen stelt vijf reddingsboeien voor

Ons basisonderwijs verdrinkt haast in de toenemende werkdruk en het nijpend tekort aan middelen, dat bleek vandaag opnieuw uit een reportage van PANO. Vlaams parlementslid voor Groen Elisabeth Meuleman: "Onderwijs is voor veel mensen een roeping, maar jammer genoeg geven steeds meer leerkrachten er vroegtijdig de brui aan door het gebrek aan werkzekerheid en de steeds hoger wordende werkdruk. Dat kan en dat moet dringend anders. Leerkrachten en directeurs worden vandaag veel te weinig gewaardeerd voor hetgeen ze doen. We mogen niet vergeten dat zij de toekomstige generatie opvoeden en vormen. Het wordt dringend tijd voor een heropwaardering van het basisonderwijs. In de publieke opinie, maar zeker ook in het beleid."

Groen verwacht van bevoegd minister Crevits dat ze leerkrachten de steun en de waardering geeft die ze verdienen. "Er werd werk gemaakt van een loonsverhoging, maar echte maatregelen om leerkrachten te versterken zitten er jammer genoeg niet in het loopbaanpact. En laat dat nu zijn waar leerkrachten het meest nood aan hebben. Leerkrachten geven aan dat ze het belangrijk vinden om een band op te bouwen met hun leerlingen. Door de grootte van de groepen en de immense werkdruk is dit nu vaak niet mogelijk. Dit is demotiverend voor leerkrachten en een gemiste kans voor heel wat leerlingen, die wel zouden varen bij een betere band met hun leerkracht. Met Groen stellen we voor om co-teaching een financieel duwtje in de rug te geven. Verder moeten leerkrachten ook blijvend de kans krijgen om zich te ontwikkelen. Er moet meer ruimte en middelen komen voor opleidingen en vormingen. Een lerarenopleiding duurt geen drie, maar veertig jaar. Ook moet er dringend meer erkenning komen voor alles wat leerkrachten doen naast lesgeven. Dat is namelijk zeer veel, maar jammer genoeg hebben leerkrachten op dit moment wel enkel een lesopdracht. Met Groen stellen we voor om van die lesopdracht een schoolopdracht te maken, zodat er plaats vrijkomt in het takenpakket om andere dingen te doen zoals bv leerlingenbegeleiding of het organiseren en begeleiden van naschoolse activiteiten."


Het M-decreet zet onze scholen en leerkrachten nog meer onder druk. Groen pleit voor een brede school, waarin leerkrachten van leerlingen met speciale zorgnoden professioneel ondersteund worden. "Inclusief onderwijs is een prachtig, maar tegelijkertijd ook zeer uitdagend idee. Maar om het echt te realiseren, moeten er meer middelen komen. Het M-decreet is zo plotsklaps ingevoerd dat leerkrachten, leerlingen en ouders in snelheid gepakt zijn. Niemand was er klaar voor. We moeten dringend bijsturen, voor scholen beslissen om het kind met het badwater weg te gooien. Scholen, leerkrachten en leerlingen moeten kunnen rekenen op professionele ondersteuning. Er moet meer budget komen voor kinderverzorgers en zorgleerkrachten."


Naast leerkrachten, moeten ook directeurs betere arbeidsvoorwaarden krijgen. "Directeurs zijn op dit moment overwerkt en ondergewaardeerd. Ze moeten zich kunnen toeleggen op hun pedagogisch project en ruimte krijgen om hun personeel te coachen en de beleidsvisie van de school te ontwikkelen. Op dit moment zijn ze nast directeur nog te vaak loodgieter, klusjesman, bouwheer, administratief bediende en nog zo veel meer. Velen van hen hebben ook nog een lesopdracht. Met Groen gaan we voor een directeur zonder lesopdracht voor elke basisschool èn een gelijk loon voor alle directeurs," besluit Meuleman.


Groen wil nog deze legislatuur een plan basisonderwijs met extra middelen om onze vijf reddingsboeien voor het basisonderwijs (investeringen in kinderverzorgers en zorgleerkrachten, ondersteuning van co-teaching, uitbreiding van lesopdracht naar schoolopdracht, betere arbeidsvoorwaarden voor directeurs en een stevig nascholingsbudget) in te voeren.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK