13 jun 2013

Beperkt Eenrichtingsverkeer in Brussel: fietsen in tegenrichting is veilig

Het aantal ongevallen met fietsers die tegen de richting inrijden in een straat met Beperkt Eenrichtingsverkeer (BEV) ligt lager dan het aantal ongevallen met fietsers die met de autostroom meerijden. Dat blijkt uit een studie van Mobiel Brussel en het BIVV in opdracht van Brussels staatssecretaris voor Mobiliteit, Bruno De Lille (Groen). De Brusselse fietsmanager maakte samen met het BIVV donderdag de resultaten bekend op het tweejaarlijkse internationale fietscongres Velo-city in Wenen. Brussel is internationaal een rolmodel wat BEV betreft.

"De studie toont duidelijk aan dat de aanvankelijke vrees voor meer ongelukken onterecht was. Het Beperkt Eenrichtingsverkeer voegt een groot aantal befietsbare straten toe aan de stad, het verkort ook vaak aanzienlijk de reistijd van de fietsers. Het zorgt ervoor dat fietsen nog sneller en dus nog efficiënter wordt," aldus Bruno De Lille.

Het aantal fietsongevallen waarbij de fietser tegen de autostroom inreed in een straat met BEV bedraagt slechts 4,7% van alle fietsongevallen. Daar staat tegenover dat 25% van de wegen ingericht zijn met beperkt eenrichtingsverkeer, hetzij zo'n 400km. Er gebeuren zelfs minder fietsongevallen in een straat met beperkt eenrichtingsverkeer in de tegenrichting dan met de autostroom mee. De ernst van de ongevallen was ook minder wanneer de fietser tegen de autostroom inreed. "De cijfers tonen aan dat tegen de stroom inrijden veiliger is. Beperkt Eenrichtingsverkeer heeft zijn veiligheid bewezen en zou dus overal toegepast moeten worden waar het technisch kan. Deze studie doet daarover een aantal aanbevelingen die ik nu snel zal overmaken aan de gemeenten, zodat zij hiermee aan de slag kunnen."

Dat een Brusselse delegatie deze studie op Velo-city mag uiteenzetten is geen toeval. België was het eerste land dat in 2004 het beperkt eenrichtingsverkeer veralgemeende en verplichtte. Brussel is één van de weinige hoofdsteden waar zoveel straten open zijn voor fietsers in beide richtingen. "Het is een maatregel die vlug een enorm potentieel aan fietsbare straten toevoegt aan je stad. Veel steden in de wereld zouden voordeel kunnen halen uit de maatregel. In die zin is de ervaring van Brussel en de resultaten van de studie ook voor hen belangrijk", besluit de staatssecretaris.

Velo-city geldt als het grootste fietscongres in de wereld, met meer dan 1.200 deelnemers. Het vond voor het eerst plaats in 1980 en promoot fietsen als dagelijks en als recreatief vervoermiddel.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK