24 maa 2011

Brusselse werknemers op de fiets: op goede weg, maar nog heel wat werk aan de winkel.

Het gewestelijk Iris-2-plan, goedgekeurd door de regering in september 2010, wil 20% minder auto’s tegen 2018, en voorziet voor de fiets een marktaandeel van 20% van de gemechaniseerde verplaatsingen tegen 2020. Annemie Maes, Brussels parlementslid voor Groen!: “De Brusselse overheid heeft al heel wat stappen in de goede richting gezet, maar nog niet alle instellingen volgen. Om werknemers te overtuigen de fiets te nemen moet je dan ook zorgen voor een aantal zaken als fietsenstallingen, douches en kleedkamers, en een fietsvergoeding.”

Fietsen naar Brusselse parastatalen

”Fietsvoorzieningen en vergoedingen blijken in Brussel serieus te verschillen naargelang de instelling. Meestal is er een fietsvergoeding voorzien van 0,15 euro per kilometer. De werknemers van MIVB (4460 werknemers) en Net Brussel (2271 werknemers) krijgen voorlopig echter geen fietsvergoeding. Ook de fietsenstallingen zijn voor verbetering vatbaar, maar er zijn zeker ook goede leerlingen.” aldus Annemie Maes.
Beste leerling van de klas is Leefmilieu Brussel. 13.54% van de 480 werknemers komen per fiets naar het BIM. IWOIB (instituut ter bevordering van het wetenschappelijk onderzoek en de innovatie van Brussel) en GIMB (Gewestelijke investeringsmaatschappij voor Brussel) doen het ook niet slecht met respectievelijk 12% (3 van de 25) en 9.38% (3 van de 32) fietsende werknemers. Deze instellingen bieden een fietsvergoeding en heel wat fietsparkeerplaats aan. Bij MIVB en Net Brussel daarentegen verloopt het minder vlot. 2.04% respectievelijk 1.67% van het personeel komt daar met de fiets naar het werk.
Een fietsvergoeding is tot 0.20 euro per kilometer fiscaal aftrekbaar voor de werkgever. Groen! is dan ook tevreden dat de regering dit bedrag heeft opgenomen in haar voorstel tot sectoraal akkoord in Brussel, dat van toepassing is op de instellingen van openbaar nut.Verder is het belangrijk dat het personeel zijn fiets veilig moet kunnen stallen. Daarvoor zou men een verplichte 20% fietsparking kunnen hanteren.
Maatregelen om de fiets te promoten hebben wel degelijk effect. Het voorbeeld van leefmilieu Brussel toont dat het kan.
Parlementaire fietscommissie
Om ook in het parlement te trachten een antwoord te bieden aan de bekommernissen van (potentiële) fietsers in ons gewest, blaast Annemie Maes, samen met Danielle Caron (CDH) de parlementaire fietscommissie nieuw leven in. Een aantal parlementairen, over meerderheid en oppositie heen, die fietsbeleid hoog in het vaandel dragen, zullen hier voorstellen voorbereiden om onze stad nog fietsvriendelijker te maken.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK