21 sep 2012

Car Free Day: Tramaanbod gaat achteruit. Ieder jaar minder afgelegde tramkilometers door De Lijn.

Car Free Day wijst ons op een positieve manier op de nood aan duurzame mobiliteit. Het rapport van het Federaal Planbureau heeft ons met de neus op de feiten gedrukt. Als we zo verder doen, dan staat Vlaanderen binnen afzienbare tijd helemaal stil. “Het zou de Vlaamse regering moeten aanzetten om serieus te investeren in openbaar vervoer en fietsnetwerken,” meent fractievoorzitter Groen in het Vlaams parlement Filip Watteeuw. “Dat gebeurt nu echter veel te weinig. De positie van de tram is onder deze Vlaamse regering achteruit gegaan. Nochtans, als we de mobiliteitsproblemen willen oplossen, dan zal de tram daar een cruciale rol in spelen.”

Files komen nu vooral voor in de steden. ”Net daar is de tram een alternatief voor de auto,” aldus Watteeuw. ”Bij de voorstelling van de mobiliteitsvisie 2020 in april 2009 stelde Ingrid Lieten, de toenmalige topvrouw van De Lijn nog dat alleen spoorverbindingen frequente, snelle verbindingen in en rond de steden garanderen. Het leek de start van een heuse tramrenaissance. De aanleg van bijkomende tramlijnen en een efficiënte exploitatie van die tramlijnen zouden dan ook een speerpunt moeten zijn in het beleid van mobiliteitsminister Hilde Crevits.”

Maar het gaat niet goed met de tram in Vlaanderen. In de praktijk verminderde het tramaanbod van De Lijn gedurende de laatste jaren. Het aantal afgelegde tramkilometers daalde sinds 2008 met niet minder dan 7%. In 2011 werden er 1.138.153 tramkilometers minder gereden.

Afgelegde tramkilometers*
2008: 16.645.877
2009: 16.512.442
2010: 15.881.930
2011: 15.507.724
*bron: jaarverslagen De Lijn

”De vermindering van het aantal tramkilometers is vreemd omdat de trams op plaatsen rijden waar een grote vervoersvraag is en er bijna een gegarandeerd aanbod is van reizigers. In Antwerpen en Gent is de tram toch wel erg belangrijk als we het vervoersprobleem willen oplossen. Ondertussen verloopt ook de aanleg van nieuwe tramlijnen niet vlekkeloos. Zo is de nieuwe tramlijn Hasselt - Maastricht erg omstreden vanwege de kostprijs en zijn er vragen over de opportuniteit van de tramlijn op dat traject.”

”In Gent is de vraag naar meer tramlijnen wel groot maar verloopt de aanleg erg traag. In januari 2003 werd het Pegasusplan voor de Gentse regio voorgesteld dat voorzag in de aanleg van vijf nieuwe tramlijnen. Het tramnet zou zo wezenlijk uitgebreid worden. Tien jaar na de voorstelling van dit plan zijn er vier kilometers tramlijn bijgekomen. Amper 400 meter per jaar. Dit is beschamend. Een aantal Franse steden hebben in een zelfde periode hun tramnetten sterk uitgebouwd . In steden als Angers, Bordeaux, Montpellier, Clermont-Ferrand, Orleans, Dijon,… werden tientallen en tientallen kilometers tramlijn aangelegd. Car Free Day zou aanleiding moeten zijn voor minister Crevits om nu eindelijk te kiezen voor een echte duurzame mobiliteit,” besluit Watteeuw.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK