19 apr 2019

Centraal eindexamen is te grote aantasting van de vrijheid van onderwijs

Vandaag pleit Open VLD voor een gecentraliseerd eindexamen voor alle middelbare scholieren. Ook Groen ziet enkele noodzakelijke hervormingen in het middelbaar onderwijs, maar een centraal eindexamen is daar niet bij. “Dit vormt een ernstige uitholling van de vrijheid van onderwijs. Toetsen van leerlingen behoort tot de professionaliteit van de leraren. Laten we hen versterken en vertrouwen geven, in plaats van hun autonomie te ondermijnen met een centrale toets”, stellen Meyrem Almaci en Elisabeth Meuleman. Groen pleit wel voor gevalideerde toetsen als kwaliteitsindicatie en meer transparantie bij deliberatiebeslissingen.

In het Belgische onderwijssysteem speelt de school een centrale, autonome rol, en dat is een kernpunt van de onderwijsvrijheid in België. Als een klassenraad niet meer kan zeggen of een leerling al dan niet geslaagd is, valt die autonomie als school grotendeels weg. “Als de centrale test het eindcriterium wordt waar een leerling op wordt afgerekend, dan heeft een school niet veel andere keuze dan het leerplan en pedagogisch project daarop af te stellen. Dat is een serieuze uitholling van de vrijheid van onderwijs. Vreemd dat het net een liberale partij is die aan die onderwijsvrijheid dreigt te knagen. Ook wij willen leerlingen maximaal doen excelleren, maar dat doe je volgens ons niet door de rol van de leerkracht en de school te verkleinen. Dat doe je door de scholen en leerkrachten te versterken, met meer handen in de klas, en aangepaste ondersteuning voor scholen”, stelt Almaci.

Groen begrijpt de noodzaak van kwaliteitscontrole in ons onderwijs, gezien de recente daling van de kwaliteit. Een centrale toets levert meer nadelen op dan voordelen. “Je kan niet alles toetsen via centrale examens. Gevalideerde toetsen zijn een stuk interessanter. Die kunnen dienen als een kwaliteitsindicatie zonder dwingende invloed op de leerling. De overheid kan samen met begeleidingsdiensten werk maakt van één set van gevalideerde toetsen, vergelijkbaar doorheen de tijd, psychometrisch onderbouwd, en gefocust op de eindtermen”, aldus Meuleman. “Verder pleiten we ook voor meer openheid en transparantie in deliberatiebeslissingen die klassenraden nemen. Het zou goed zijn dat scholieren weten hoe beslissingen tot stand komen, en dat we met hen de dialoog aangaan”, besluit Almaci.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK