01 apr 2019

10 jaar centrumrechts beleid blijkt nefast voor kwaliteit van ons onderwijs

Uit een nieuwe studie van de KU Leuven, blijkt dat de kwaliteit van het Vlaams onderwijs er flink op achteruit gaat. Vlaams parlementslid en onderwijsdeskundige Elisabeth Meuleman is scherp: “10 jaar centrumrechts beleid blijkt nefast voor kwaliteit van ons onderwijs. Het is tijd voor een ommekeer. Groen ziet drie belangrijke oplossingen: investeren in het basisonderwijs, gerichte toekenning van extra middelen aan scholen en het versterken van de leerkrachtenteams.” Opnieuw aansluiten bij de wereldtop moet de ambitie zijn maar dan moet er van koers worden veranderd.

Groen wijst ook op de cruciale rol van de leerkrachten. “De kwaliteit van een onderwijssysteem staat of valt met de kwaliteit van onze leerkrachten”, argumenteert Meuleman. “Meer dan vijftien jaar al wachten onze leerkrachten en directies op een modernisering van hun beroep. Via een loopbaanpact versterken we de schoolteams en professionaliseren we onze leerkrachten.” Groen rekent ook op de sociale partners en onderwijsverstrekkers om dit momentum aan te grijpen.

“De resultaten van de studie hoeven niet te verbazen maar zijn het gevolg van de struisvogelpolitiek van de Vlaamse regering. Als je de structurele problemen van ons onderwijs niet als probleem wil benoemen, kan je er ook geen deftig beleid rond voeren. Door telkens te verwijzen naar topprestaties van een kleine groep leerlingen, voerde de Vlaamse regering een struisvogelpolitiek ten aanzien van de tanende kwaliteit in het onderwijs”, zegt Meuleman.

“Deze regering bespaarde bij aanvang van de legislatuur fors in het basisonderwijs. Een kind in het basisonderwijs wordt 3000 euro minder gefinancierd dan een kind in het secundair. Nochtans wordt de basis van leesvaardigheid en wiskundige geletterdheid in de vroege onderwijsjaren gelegd. Er is nog veel meer nood aan maatwerk in het lager onderwijs, en daarvoor zijn meer handen, meer zorgkeerkrachten nodig. “Ook de verschillen tussen scholen zijn niet te verantwoorden. Er is nood aan een nog gerichtere toekenning van werkingsmiddelen, aan scholen die het echt nodig hebben.”

Elisabeth Meuleman, onderwijsdeskundige Groen

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK