24 maa 2011

Consument in Europa voortaan beter beschermd

Het Europees Parlement bepaalde vandaag zijn positie inzake consumentenbescherming.

Na keiharde onderhandelingen over het samenvoegen en verbeteren van 4 bestaande richtlijnen, zou de Europese consument voortaan beter beschermd zijn. Europees parlementslid Bart Staes (Groen!) is tevreden: "Hiermee bewijst een eengemaakt Europa dat ze de rechten van de consument ter harte neemt."

Het heeft bloed, zweet en tranen gekost, maar het onderhandelingsproces tussen het Europese parlement, de Commissie en de lidstaten levert dan toch mogelijk een betere consumentenbescherming op.

Aanvankelijk waren de Europese groenen ontevreden omdat essentiële elementen ontbraken in de nieuwe richtlijn. Zo werd niet voorzien in de garantie op een voldoende hoog beschermingsniveau in heel Europa, het recht van consumenten op schriftelijke informatie bij aankopen op afstand of contracten gesloten buiten verkoopsruimten en de vrije keuze van rechtsmiddelen bij ontevredenheid.

Staes: "We hebben niet kunnen bedingen dat consumenten vrij kunnen kiezen voor een herstelling, een vervanging, een prijsvermindering, dan wel een contractbreuk met terugbetaling, als blijkt dat hun gekochte goed of dienst niet voldoet aan wat is overeengekomen."

Toch zijn de groenen over het algemeen tevreden met de nieuwe richtlijn. Ze stelt immers een hoog niveau van consumentenbescherming voorop. Ook het feit dat lidstaten zelf nog hogere eisen kunnen stellen, is positief.

De richtlijn maakt het bijvoorbeeld mogelijk dat consumenten ook rechtspersonen kunnen zijn, dat handelaars ook openbare diensten kunnen zijn, dat goederen ook ontastbaar kunnen zijn. Dat is in een diensteneconomie, die steeds vaker digitaal is, erg belangrijk.

Staes: "Een andere verbetering is dat voor consumenten die on line kopen de prijs duidelijk geafficheerd moet zijn. Kopers kunnen ook tot 14 dagen na aankoop hun transactie herroepen."

Verder bevat hoofdstuk IV enkele goede regels. Zo mogen contracten initieel niet langer dan 12 maanden lopen, en gelden afspraken tussen handelaar en verkoper niet alleen voor de hoeveelheden maar ook over de kwaliteit van een product of dienst. Naast financiële is ook morele schadevergoeding mogelijk en bij gebreken of foute levering ligt de bewijslast bij de handelaar.

De vier bestaande richtlijnen (de verkoop van en waarborg op consumentengoederen, oneerlijke contracttermijnen, verkoop op afstand en verkoop aan huis) zijn voortaan gebundeld in één richtlijn . Het Parlement gaat nu onderhandelen met de Raad van Ministers. Hopelijk willen de lidstaten het standpunt van het EP in eerste lezing aanvaarden.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK