29 sep 2015

De verkeersbelasting van Turtelboom stuurt de factuur weer naar de gewone mensen

“Het is schandalig dat de nieuwe verkeersbelasting van Begrotingsminister Annemie Turtelboom (Open VLD) een uitzondering voorziet voor de leasingwagens. Turtelboom geeft een cadeau aan de grote bedrijven, en legt haar factuur op de schouders van de gewone mensen. Typisch voor deze regering. Als Vlaanderen pionier wil zijn van elektrische wagens moeten er vooral meer laadpalen en tankinfrastructuur komen”, reageert Groen-fractieleider Björn Rzoska op de nieuwe verkeersbelasting van Turtelboom.

In België rijden er 1 miljoen bedrijfswagens rond. 94% ervan zijn dieselwagens, die meer vervuilen. “Dat is een aanzienlijk deel van het wagenpark. Als Turtelboom een uitzondering maakt voor al deze wagens, komt de inspanning weer op de schouders van de gewone mensen, die wel zelf betalen voor hun wagen”, analyseert Rzoska.

Minister Turtelboom beweert dat “Brussel en Wallonië” die uitzondering voor de leasingwagens zouden dikteren. “Maar heeft ze al onderhandeld met Brussels begrotingsminister Guy Vanhengel (ook Open VLD) en haar Waalse collega?”, vraagt Rzoska: “sinds 2012 zeggen we dat de oplossing voor de leasingwagens in een eenvoudig samenwerkingsakkoord zit. Maar dan moet Turtelboom wel onderhandelen met haar collega’s van Brussel en Wallonië, en niet in laatste instantie iets uit haar hoed toveren”, zegt de fractieleider van Groen.

Bovendien is de manier waarop Turtelboom haar nieuwe verkeersbelasting moduleert, opnieuw enkel voordelig voor wie zich een peperdure Tesla kan veroorloven. “Ze geeft nu premies voor elektrische wagens. Maar een Tesla kost vandaag nog 75.000 euro. Wie kan dat betalen? Als die auto’s binnen een aantal jaar goedkoper zullen zijn, zal Turtelbooms enveloppe leeg zijn”, zegt Rzoska.

Als alternatief stelt Groen voor dat Turtelboom het geld investeert in meer laadpalen en tankstations voor aardgas of waterstof in Vlaanderen: “Meer laadpalen is voor iedereen goed. Ook als de elektrische auto’s binnen enkele jaren goedkoper zijn. In Amsterdam alleen al staan nu al meer laadpalen dan in Vlaanderen (waar er slechts 430 laadpalen zijn)”, merkt Björn Rzoska op.

Met een goede verkeersfiscaliteit kan de lucht gezonder worden. Daarvoor moet het excessief gebruik van vervuilende wagens ontmoedigd worden. Maar Turtelboom belast het bezit, en haar systeem speelt niet in op het gebruik.

"De nieuwe verkeersbelasting van Turtelboom is dus een verblauwing van de verkeersfiscaliteit, die niet tot een vergroening van het wagenpark zal leiden”, besluit Björn Rzoska.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK