12 jan 2012

Duurzame bedrijventerreinen' laten openbaar vervoer links liggen

De 30 CO2-neutrale bedrijventerreinen, waarvoor sinds 2008 ongeveer 50 miljoen € aan subsidies werden toegekend, zijn nagenoeg niet te bereiken met het openbaar vervoer. Ondanks het etiket CO2-neutraal blijven ze enorm autogericht. De meeste ontwikkelaars hebben bij de aanleg van nieuwe bedrijventerreinen gewoon geen enkele interesse voor duurzame mobiliteit.

Twintig van die CO2-neutrale bedrijventerreinen zijn amper of gewoonweg niet te bereiken met het openbaar vervoer. Daarvoor liggen de haltes te veraf of is de frequentie veel te laag. Slechts twee CO2-neutrale bedrijventerreinen hebben een kwalitatieve ontsluiting van het openbaar vervoer. Het gaat om de bedrijventerreinen Metalunion te Sint-Niklaas en Poort tot Noeveren in Boom. Groen-fractievoorzitter Filip Watteeuw: ”Niet toevallig liggen beide in een stedelijk gebied en dicht bij een NMBS-station. Het is verstandig om daar een bedrijventerrein aan te leggen. Daar zijn veel bussen en zo wordt het bedrijventerrein gemakkelijk bereikbaar. Het is dus een kwestie van planning en gezond verstand.”
Volgens Watteeuw knelt daar het schoentje. Bedrijventerreinen worden bijna per toeval of willekeurig ergens gepland. Over de ontsluiting of het type bedrijventerrein wordt gewoon niet nagedacht. Ontwikkelaars nemen amper het initiatief om samen met De Lijn mobiliteitsoplossingen te zoeken. Slechts bij vier van de dertig bedrijventerreinen was er een dergelijke vraag.
Dat speelt in het voordeel van de auto. Meer dan de helft van de zo genaamd CO2-neutrale bedrijfsterreinen ligt op minder dan 3 kilometer van een autosnelwegaansluiting. Dan is de keuze van de werknemers snel gemaakt natuurlijk, zeker als het openbaar vervoer niet optimaal is. Zo lang de Vlaamse regering niet duidelijk kiest voor de planning van duurzame bedrijventerreinen en ook rekening houdt met mobiliteit, staat De Lijn voor een onmogelijke uitdaging. Zeker in tijden dat de kostendekkingsgraad onder vuur ligt. Bij nieuwe bedrijventerreinen komt dan een vraag om te voorzien in een aanbod maar de concurrentie van de auto is moordend.
Groen zal een voorstel van decreet indienen om de ontwikkeling van duurzame bedrijventerreinen te stimuleren. Op het vlak van mobiliteit zal daarbij gepoogd worden om de samenwerking tussen actoren te vergroten, de reizigersvraag beter te structureren en de kosten te verlagen.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK