11 feb 2014

Een regering met gezond verstand voert Oosterweeltracé af

“Het enige wat een regering met gezond verstand kan doen op basis van milieueffectenrapport is het Oosterweeltracé afvoeren,” stelt voorzitter Wouter Van Besien. Het Oosterweeltracé lost het Antwerpse mobiliteitsprobleem op ten koste van de gezondheid van de Antwerpenaar en is dus geen oplossing. De regering kan daadkracht tonen door op korte termijn belangrijke maatregelen te nemen die een betere mobiliteit koppelen aan een betere gezondheid.

Oosterweel pleegt roofbouw op gezondheid

Van Besien: “Politici moeten mobiliteitsoplossingen vinden die de files inkorten maar die oplossingen mogen niet ten koste gaan van de gezondheid van omwonenden. De luchtkwaliteit in Vlaanderen en meer bepaald in Antwerpen is nu al zeer slecht en bovendien zorgt het verkeer nu al voor heel wat lawaaioverlast. Het Oosterweeltracé zal zorgen voor nog heel wat extra vervuiling die ten koste gaat van de gezondheid van de Antwerpenaar. Het enige wat een regering met gezond verstand kan beslissen na het lezen van het milieueffectenrapport is om het Oosterweeltracé af te voeren.”

Het Oosterweeltracé doet immers verschillende drukbevolkte stadsdelen en woonkernen slechtere lucht inademen: Zwijndrecht, Linkoeroever, Eilandje, Luchtbal, Merksem, Deurne en Antwerpen-Noord. Dat komt omdat het Oosterweeltracé de files wil oplossen door auto's en vrachtwagens nog meer langs de bestaande ring te leiden. Die ring is feite een stadsautostrade dwars door woongebieden. Het Meccanotracé daarentegen pakt ook het mobiliteitsprobleem aan, biedt belangrijke positieve oplossingen en is 'een robuust verkeerssysteem' volgens het milieueffectenrapport. Bovendien scoort het veel beter op vlak van luchtkwaliteit.

Daadkracht tonen

De Vlaamse regering wil vrijdag uitpakken met een besluit en ook Groen is hier vragende partij voor. “De regering kan echte daadkracht tonen door vrijdag al belangrijke maatregelen te nemen die een vlotter verkeer verzoenen met een betere gezondheid. Dat is nodig want de nieuwe Schelde-oeververbinding kan er pas ten vroegste in 2022 komen. Bovendien heerst er grote onduidelijkheid rond de financiering ervan.”

Drie oplossingen die verkeer met gezondheid verzoenen

Groen schuift drie grote oplossingen naar voren om de verkeersknoop in Antwerpen snel te ontwarren en tegelijkertijd de luchtkwaliteit te verbeteren:

1. Een beter gebruik van de bestaande infrastructuur. Dat kan door de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken en de snelheid op de bestaande ring te verlagen

2. Een versterking van de alternatieven voor autoverkeer in Antwerpen en omgeving: nieuwe tramlijnen worden versneld ingevoerd naar Ekeren, Beveren en Kontich. Meer snelbussen worden ingezet onder meer richting Turnhout en Herentals. Meer snelle fietsverbindingen worden voorzien. Door de komst van de elektrische fiets vergroot de actieradius van 5 km afstand naar 10 à15 kilometer.

3. Een andere aanpak van het mobiliteitsbeleid. Een mobiliteitsbudget in plaats van de fiscale aftrek van bedrijfswagens vergroot de keuzevrijheid van de pendelaar. Door de correcte invoering van een slimme kilometerheffing, te beginnen met vrachtwagens op de korte termijn, kan het verkeer beter gespreid worden zonder meerkost voor de slimme autogebruiker.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK