15 nov 2013

Een tolvrije Liefkenshoektunnel heeft wel positieve effecten op het fileleed

De nieuwe studie over de tolvrije Liefkenshoektunnel baseert zich op dezelfde gegevens als de vorige studie van de situatie in 2009, en bevestigt wat we reeds wisten. “Er is wel degelijk een effect op de Ring rond Antwerpen en op de filedruk in de Kennedytunnel. Degenen die anders beweren zijn van slechte wil, lezen niet goed of hebben de studie zelfs niet bekeken,” aldus Dirk Peeters (Groen).

Uit de nieuwe studie kan geconcludeerd worden dat er een afname is van het personenverkeer op bepaalde wegvakken van de ring met 200 voertuigen per uur (- 5 %), dat het aantal vrachtwagens op de ring daalt met 150 per uur (- 20 %), en dat het aantal vrachtwagens in de Kennendytunnel daalt met 100 tot 200 vrachtwagens per uur. Bovendien is er zelfs sprake van een snelheidsverhoging op de ring tussen Antwerpen Zuid en Antwerpen-Oost in de ochtendspits. Daarnaast zullen er minder segementen van de Antwerpse ring boven hun capaciteit moeten presteren wat minder fileleed betekent. En tot slot zal een tolvrije Liefkenshoektunnel een aandeel van het doorgaand verkeer opvangen.

”De vorige studie van 2010 becijferde ook nog de financiële schade van files en de kostenbesparingen door een tolvrije Liefkenshoektunnel en dat aspect wordt nu niet meer besproken, spijtig. Dat de vrijgekomen ruimte op de ring snel wordt ingenomen door nieuw personenverkeer wordt weer bevestigd, maar dat is inherent aan elke nieuwe verkeersinfrastructuur. Ook de nieuwe Oosterweelverbinding zal verkeer aanzuigen en juist daardoor op zijn beurt - na miljarden investeringen - terug dicht slibben. Dat weten we nu al. Maar daar kan de overheid in (bij)sturen door de slimme kilometerheffing en door dynamische aansturing van het verkeer,” aldus Vlaams parlementslid Dirk Peeteres (Groen).

”We hebben nooit en nergens beweerd dat een tolvrije Liefkenshoektunnel dé oplossing was voor het fileleed in Antwerpen Maar, net omdat deze meetbare effecten het fileleed op de ring en in de Kennedytunnel zullen verlichten, dienden we onze resolutie in om de Liefkenshoektunnel - tenminste tijdelijk en bij wijze van proef - tolvrij te maken. Als de Vlaamse regering dan toch 33 dringende maatregelen wil nemen om quick-wins te realiseren in afwachting van de Oosterweelverbinding na 2020, wat houdt haar dan tegen om tenminste tijdens de spits de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken?”

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK