15 dec 2010

EP wil strijd tegen onlinereclame opvoeren

Consumenten zullen voortaan beter beschermd zijn tegen ongevraagde reclame via het wereldwijde web.

Dat is althans de wens van het Europese Parlement, dat de Commissie oproept om strenger toe te zien op oneerlijke handelspraktijken met betrekking tot onlinereclame. Groen! Europarlementslid Bart Staes bevestigt de problemen door gebruik van nieuwe technologieën als sociale netwerken, fora en blogs: "De markt voor onlinereclame groeit gestaag, maar de weerbaarheid van de internetgebruiker tegen ongevraagde emails en indringerige reclame groeit niet mee."

Internet onderscheidt zich radicaal van andere communicatiemiddelen (anonimiteit, snelheid van de communicatie, zeer ruime verspreiding, combinatie van tekst, video, muziek enz., moeilijke controle door de nationale autoriteiten) en is een belangrijk reclamekanaal geworden. Vooral de gerichte reclame dreigt principes als bescherming van gegevens en persoonlijke levenssfeer te schenden. Gerichte reclame houdt verband met de onmiddellijke inhoud die de surfer wordt geleverd en met de gebruikte trefwoorden, of met gekende kenmerken van de surfer als leeftijd, geslacht, plaats waar hij zich bevindt.

De wet op de oneerlijke handelspraktijken is in dit geval ontoereikend. Volgens Staes moet over reclame op het internet en via mobiele toestellen grondig worden nagedacht: "De toename van gerichte reclame kan problematisch zijn voor kwetsbare groepen als kinderen of mensen met een hoge schuldenlast. Ook het grote aantal informatie-uitwisselingen tussen 'vrienden' op sociale netwerken wordt vaak voor reclamedoeleinden gebruikt terwijl mensen zich hier niet altijd van bewust zijn".

Het Parlement wil daarom meer informatiecampagnes over de rechten van consumenten op het gebied van reclame starten. Staes: "Het grote publiek is zich immers niet steeds bewust van de problemen in verband met het gebruik van zijn persoonsgegevens en evenmin van de instrumenten die het ter beschikking heeft om deze het hoofd te bieden."

Om de strijd tegen oneerlijke praktijken in onlinereclame te intensifiëren wil het parlement meer Europese samenwerking en coregulering en doet enkele opmerkelijke voorstellen. Ze wil het versturen van ongevraagde reclame naar zaktelefoons via Bleutooth zonder voorafgaandelijke toestemming verbieden. Ook het lezen van de inhoud van privémails voor reclamedoeleinden moet worden verboden.

Het parlement wil ook dat de verkoop van de naam van een gedeponeerd handelsmerk als trefwoord in een zoekmachine voor reclamedoeleinden afhankelijk wordt gesteld van de voorafgaande toestemmnig van de eigenaar van het handelsmerk. Dit is onhoudbaar, volgens Staes: "Het zou betekenen dat als je 'golf' intypt in Google, je eerst op de sites van Volkswagen komt en bijvoorbeeld niet de dichtstbijzijnde golfterreinen of informatie over de zee te weten kan komen."

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK