19 jun 2021

Weldra terug meer Europese nachttreinen?

Het draagvlak voor nachttreinen in Europa groeit en dat ontgaat ook het Benelux-parlement niet. Zaterdag wordt, op initiatief van Wouter De Vriendt (Groen) en Nicolas Parent (Ecolo), een verregaande aanbeveling ter ondersteuning van de nachttreinen gestemd die de weg moet openen voor meer nachttreinen. Dit voorstel bouwt verder op het werk van Kamerlid Kim Buyst (Groen) in het federale parlement.

De aanbeveling vraagt onder andere het volgende:

  • een onderzoek naar de mogelijkheid om gezamenlijk materiaal aan te kopen in een Benelux-consortium;
  • een samenwerking tussen de Benelux-landen op logistiek of administratief vlak, tot op het vlak van gezamenlijke subsidies;
  • het versterken van de interoperabiliteit van het treinnetwerk;
  • instellen van een transparant en eenvoudig tarief- en ticketsysteem;
  • om op het Europese niveau ervoor te pleiten om de negatieve milieueffecten van het vliegverkeer te integreren in de prijs van het vliegticket en het treinverkeer goedkoper te maken;
  • om binnen Europa te pleiten voor subsidiëring van eerste projecten van nachttreinen.

Een grote meerderheid van parlementsleden van zowat alle partijen in België, Nederland en Luxemburg zal zich na een reeks hoorzittingen akkoord verklaren.

“Deze opmerkelijk brede politieke steun duidt op een snel groeiend draagvlak voor de nachttreinen in Europa”, stelt Wouter De Vriendt (Groen). “Vanuit het besef dat reizen binnen Europa duurzamer moet in lijn met de klimaatambities, maar ook dat een groot commercieel potentieel kan worden aangeboord. Nachttreinen zijn een spannend, wervend project dat veel mensen warm kan maken voor het spoor. Laat de drie Benelux-landen de locomotief zijn van de uitbouw van de nachttreinen in Europa."

2021 is op voorstel van de Europese commissie het jaar van de trein. Federaal parlementslid voor Groen Kim Buyst: "Ik vind het een enorm sterk signaal dat nu ook deze lidstaten de handen in elkaar slaan. De trein werkt prima voor binnenlands treinverkeer. Maar voor internationaal treinverkeer missen we nog te veel kansen. Net omdat elk land voorbije jaren naar zijn eigen navel staarde. Nu die blik verruimt, creëren we een enorme opportuniteit. Treinen kunnen zo echt uitgroeien tot de logische keuze voor reizen onder de 1000 km."

Het parlement legde ook de vinger op de wonde en onderzocht de oorzaken van het verdwijnen van de nachttreinen in het verleden. De oneerlijke concurrentie van de gesubsidieerde luchtvaartsector, administratieve drempels tussen de verschillende landen, het gebrek aan steun van de overheden, en een gebrek aan coördinatie bij de ticketing zijn enkele redenen.

Tijdens de werkzaamheden rond de resolutie werd duidelijk dat verbindingen naar het zuiden van Europa (Frankrijk, Spanje, Italië) en naar het oosten (Oostenrijk, Tsjechië, Duitsland en Polen) het meeste potentieel hebben.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente
Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren