20 okt 2011

Financiering Kempense Noord-Zuid zal zwaar wegen op toekomstige Vlaamse begrotingen

Woensdag meldde minister Crevits dat de fincanciering voor de aanleg van de verkeersverbinding tussen Geel en Kasterlee - één van de 'missing links' in het Vlaamse wegennet - definitief rond is. Dat de Kempense Noord-Zuidverbinding via een privaat-publieke samenwerkingsconstructie wordt gefinancierd is echter geen goede zaak.

Op een moment dat Vlaanderen het financieel moeilijk heeft, wordt de schuldenberg weer vergroot door investeringen buiten de begroting te houden. De 200 miljoen euro voor de Noord-Zuid in de Kempen moet gespreid in de tijd en met intrest terugbetaald worden aan de bouwers wat logisch is. Maar deze terugbetalingen zullen wel zwaar doorwegen op de toekomstige Vlaamse begrotingen. Want naast de Noord-Zuid in de Kempen worden ook andere missing links op deze wijze gefinancierd: denk aan de Brabo projecten in Antwerpen, de Oosterweelverbinding of de Noord-Zuid in Limburg.

De vraag moet ook gesteld waarom in de Kempen de vele pas vernieuwde ronde punten nu weer moeten omgevormd worden tot kruispunten met een lichtenregeling? Voor zover wij weten was er op die rotondes geen probleem met verkeersveiligheid of doorstroming. Bovendien blijft het vreemd dat elf rotondes nu worden afgebroken wegens niet efficiënt, terwijl in Geel bij de aanleg van de fly-over net weer wel voor rotondes wordt gekozen.
Vlaams volksvertegenwoordiger Dirk Peeters (Groen!): ”Tegelijk blijft Vlaanderen doof voor de juridische klachten die tegen het project werden ingediend. De Raad van State vernietigde de RUP van de fly-over in Geel-punt en bij de Raad voor Vergunningbetwistingen is nog een klacht hangende die door buurtbewoners met steun van Groen! Kempen is aanhangig gemaakt tegen de parallelweg tussen Kasterlee en Geel. Onder de slogan ‘sneller en beter’ worden adviezen en studies verdraaid en wordt het elementair klachtenrecht van de burgers genegeerd.”
Groen! is voor een verbeterde en goede Noord-Zuid door de Kempen maar blijft zich verzetten tegen de overbodige parallelweg. De schade aan natuur en landschap zijn veel te groot en de alternatieven werden onvoldoende onderzocht. Door de aanleg van deze Noord-Zuid dwars door open ruimte gebied verliest de Kempen weer één van zijn aantrekkingspolen.
Dirk Peeters: ”In plaats van veel geld te steken in overbodige parallelwegen, zou Vlaanderen beter werk maken van het onderhoud van bestaande wegen. Nu de winter eraan komt, vrees ik dat we binnen enkele maanden weer persberichten zullen krijgen over werkmannen die met emmertjes asfalt de putten in onze wegen moeten gaan vullen.”

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK