Focus op kleuteronderwijs totaal afwezig in Vlaamse ontwikkelingssamenwerking.
In haar nieuwsbrief van september 2010 signaleert Plan België, de belangrijkste Belgische ngo op het vlak van kinderrechten en ontwikkelingssamenwerking, dat de meeste internationale donoren veel te weinig middelen besteden aan kleuteronderwijs in ontwikkelingslanden, ook België : slechts 0.18 % van het onderwijsbudget voor ontwikkelingssamenwerking gaat naar onderwijs voor de allerkleinsten. In antwoord op een schriftelijke vraag van Luckas Vander Taelen moet minister-president Kris Peeters, tevens minister voor Buitenlands Beleid, vaststellen dat er thans vanuit Vlaanderen geen subsidies gaan naar kleuteronderwijs in de partnerlanden van Zuidelijk Afrika.
Nochtans is kleuteronderwijs cruciaal in de ontwikkeling van een kind. Het grootste deel van zijn basisvaardigheden, kennis en waarden verwerft een mens tijdens zijn eerste zes levensjaren. Reden hiervoor is dat het merendeel van de verbindingen tussen de hersencellen gemaakt wordt tijdens de eerste levensjaren en in de vroege kindertijd. Ervaringen in de jonge kindertijd geven vorm aan de hersenarchitectuur, en hebben zo invloed op de emoties, de sociale ontwikkeling, het gedrag, de zintuiglijke en mentale vaardigheden en de gezondheid van de volwassene.