09 dec 2010

Focus op kleuteronderwijs totaal afwezig in Vlaamse ontwikkelingssamenwerking.

In haar nieuwsbrief van september 2010 signaleert Plan België, de belangrijkste Belgische ngo op het vlak van kinderrechten en ontwikkelingssamenwerking, dat de meeste internationale donoren veel te weinig middelen besteden aan kleuteronderwijs in ontwikkelingslanden, ook België : slechts 0.18 % van het onderwijsbudget voor ontwikkelingssamenwerking gaat naar onderwijs voor de allerkleinsten. In antwoord op een schriftelijke vraag van Luckas Vander Taelen moet minister-president Kris Peeters, tevens minister voor Buitenlands Beleid, vaststellen dat er thans vanuit Vlaanderen geen subsidies gaan naar kleuteronderwijs in de partnerlanden van Zuidelijk Afrika.

Nochtans is kleuteronderwijs cruciaal in de ontwikkeling van een kind. Het grootste deel van zijn basisvaardigheden, kennis en waarden verwerft een mens tijdens zijn eerste zes levensjaren. Reden hiervoor is dat het merendeel van de verbindingen tussen de hersencellen gemaakt wordt tijdens de eerste levensjaren en in de vroege kindertijd. Ervaringen in de jonge kindertijd geven vorm aan de hersenarchitectuur, en hebben zo invloed op de emoties, de sociale ontwikkeling, het gedrag, de zintuiglijke en mentale vaardigheden en de gezondheid van de volwassene.

Zo bekeken, genereert investeren in kleuteronderwijs en zorg voor de kleinsten maatschappelijk rendement op korte, middellange en lange termijn. Voor de kleuters zelf stimuleert het niet alleen de integrale ontwikkeling van het kind, het heeft bovendien een positieve invloed op hun latere schoolprestaties en het draagt bij tot mindere sociale ongelijkheid.
Toch gaat in ontwikkelingslanden amper één derde van de kleuters naar school. Anderzijds is kleuteronderwijs een zo goed als onbestaand onderdeel van het Belgische onderwijsbudget voor ontwikkelingssamenwerking. Bijna twee derden van dat budget voor ontwikkelingssamenwerking gaat naar hoger technisch onderwijs, bijna 14 % naar middelbaar onderwijs en ongeveer 10 % naar lager onderwijs.
Vlaanderen zou via het VAIS, het Vlaams Agentschap voor Internationale Samenwerking, ervoor kunnen kiezen om in haar partnerlanden in het Zuiden, met name Zuid-Afrika, Mozambique en Malawi, meer projecten te steunen voor kleuteronderwijs.
Luckas Vander Taelen wil hiervoor een warme, parlementaire oproep lanceren.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK