18 nov 2015

Geef Arcelor-medewerkers mobiliteitsbudget in plaats van salariswagen

Het staalbedrijf ArcelorMittal in Gent geeft alle 4.700 werknemers een bedrijfswagen. Dit is een wake-up call voor de regeringen en bewijs dat mobiliteitsbudget er snel moet komen. Minister Weyts (N-VA) liet weten voorstander te zijn van het mobiliteitsbudget. Nu moet hij de daad bij het woord voegen en de Arcelor-top uitnodigen om Arcelor-medewerkers mobiliteitsbudget te geven in plaats van salariswagen.

Het staalbedrijf ArcelorMittal in Gent geeft alle 4.700 werknemers een bedrijfswagen. Voorzitster van Groen Meyrem Almaci: “Dit is een wake-up call voor de regeringen en bewijs dat mobiliteitsbudget er snel moet komen. Minister Weyts (N-VA) liet weten voorstander te zijn van het mobiliteitsbudget. Nu moet hij de daad bij het woord voegen en de Arcelor-top uitnodigen om Arcelor-medewerkers mobiliteitsbudget te geven in plaats van salariswagen. Tegelijkertijd moet hij zijn federale collega’s oproepen om timing voor invoering mobiliteitsbudget te bepalen. Laten we er eindelijk werk van maken.”

Door de hoge loonkost is het in België voor een werkgever vandaag aantrekkelijker om werknemers te betalen met een auto of tankkaart, de zogenaamde salariswagen, dan in euro’s. Almaci: “Dit bewijst ArcelorMittal vandaag opnieuw. Als we de vicieuze cirkel van hoge loonkost en salariswagens willen doorbreken moeten we beiden samen aanpakken. De salariswagen voor enkelen vervangen we door een mobiliteitsbudget voor iedereen. Daarnaast moet ook de hoge loonkost aangepakt worden met een lastenverlaging van 5 miljard euro.”

Ook voor de 4.700 werknemers van Arcelor is een mobiliteitsbudget een goede zaak. Almaci: “Een mobiliteitsbudget geeft werknemers meer loon meer vrijheid om zelf te bepalen hoe ze zich naar het werk verplaatsen. Dat kan zelfs dag per dag anders zijn, afhankelijk van de omstandigheden en wat ze over hebben mogen ze zelf houden.”

Almaci: “Elke bedrijf heeft ook een maatschappelijke rol te spelen. ArcelorMittal betaalde tussen 2008 en 2011 in ons land slechts 1.4 procent belastingen per jaar. Bedrijfswagens hebben een grote impact en hoge kosten die de maatschappij moet dragen zoals de files en luchtvervuiling.”

Uit onderzoek blijkt dat 7 op 10 Vlamingen voorstander is van het mobiliteitsbudget als alternatief voor de bedrijfswagens. Ondertussen loopt de kostprijs op tot bijna 5 miljard euro per jaar. Dat is meer dan we uitgeven aan de NMBS, De Lijn en MIVB samen. Ook meer en meer werkgevers zijn voorstander van het mobiliteitsbudget. “We hopen dat ArcelorMittal zich snel aansluit bij de lange lijst ondernemers die voorstander zijn van het mobiliteitsbudget.”

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK