27 nov 2011

Geen 10 rijstroken op E 313 tussen Wommelgem en Ranst

Deze week stelde het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) haar plannen voor om de E 313 tussen Wommelgem en Ranst te verbreden. Men zou van zes naar tien rijstroken willen gaan. In een latere fase zou ook de E 313 tussen Ranst en Lummen verbreed worden.

Daarnaast zou ook de servicezone rond de Q8 fors uitbreiden en wordt werk gemaakt van de aanleg en de ontsluiting van de nieuwe bedrijvenzone De Keer, die de Vlaamse regering plant op het grondgebied van Oelegem - Ranst en Wommelgem. Al deze ingrepen zullen een bijzonder zwaar impact hebben op de leefbaarheid van de hele omgeving. Een groot stuk waardevolle open ruimte vlakbij de grootstad wordt dan opgeofferd.

”Het gaat opnieuw over een investering van enkele honderden miljoenen euro in nieuwe wegcapaciteit, zegt Vlaams parlementslid Dirk Peeters, terwijl wetenschappers ervoor waarschuwen dat extra capaciteit ook altijd extra verkeer aanzuigt. Het is als het vullen van een bodemloze put: meer wegen, meer vervoer, meer fijn stof en andere luchtvervuiling.”
Groen! vraagt de Vlaamse regering te kiezen voor duurzame alternatieven. Dirk Peeters overloopt de alternatieven :
  • ”Via slimme verkeersbegeleiding kan de toevoer van de E313 naar de Antwerpse ring beter gedoseerd worden.
  • Er moet gewerkt wordt aan een modal split waarin de binnenvaart en het spoor veel wegtrafiek overnemen
  • Groen! vindt dat alles op alles moet gezet worden om het Albertkanaal efficiënt te gebruiken. Daartoe moet er dringend verder in de bruggeninfrastructuur geïnvesteerd worden.
  • Groen! wil mee zoeken naar een goede oplossing voor een nieuwe spoorontsluiting van de Antwerpse haven en zal de twee nieuwe tracés die Infrabel nu voorstelt, in overleg met de omwonenden onderzoeken
  • De E313 zal volgens AWV ook in de toekomst een drukke verkeersas blijven - nog eens hectaren industrie bij ontwikkelen is dan ook een heel slecht idee. Zeker als het om logistieke bedrijven gaat, waar in het havengebied zelf nog plaats genoeg voor is. In plaats van nog eens een extra rijstrook aan te leggen voor de ontsluiting van het bedrijventerrein De Keer, is het logischer deze inplanting af te voeren.
  • Groen! pleit ook voor het behoud van een eigen rijstrook voor het openbaar vervoer op de E313 totdat er effectief werk gemaakt is van een sneltramverbinding tot Ranst.
  • Groen! vraagt ten slotte de intunneling van de E 313 tussen de Turnhoutsepoortknoop en de afrit Wommelgem. Op die manier wordt ook het Rivierenhof gevrijwaard. Dit is een vraag van de districtsraad van Deurne, maar bij AWV weten ze van niets. Groen! vindt dit onbegrijpelijk en onaanvaardbaar.”
”In februari start het openbaar onderzoek rond deze plannen. Met Groen! zullen we onze alternatieve voorstellen dan officieel neerleggen” besluit Dirk Peeters.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK