21 aug 2013

Gemis aan steun voor hervorming secundair onderwijs is gevolg van het falen van Pascal Smet

Het gemis aan draagvlak onder leerkrachten en ouders voor een hervorming van het secundair onderwijs is volgens Groen rechtstreeks gelinkt aan het slechte onderwijsbeleid van Pascal Smet (Sp.a). “De minister erkende de problemen van de leerkrachten onvoldoende. In plaats van ondersteuning te bieden aan leerkrachten schafte hij de mentorenuren af. Die zouden vervangen worden door het grote lerarenloopbaanplan, maar daar kwam nog niks van in huis. Zo verloor de minister alle draagvlak bij leerkrachten en vakbonden,” aldus Elisabeth Meuleman, fractieleidster in het Vlaamse parlement (Groen). Groen roept dan ook op om leerkrachten en ouders te betrekken, en om werk te maken van een echte, degelijke hervorming.

Er is een probleem met het draagvlak voor de hervorming van het secundair onderwijs die nu voorligt. Dat concludeert Knack na een enquête onder 1004 leerkrachten en 600 ouders van schoolgaande kinderen. ”Dat probleem is al langer bekend. Het is de verantwoordelijkheid van onderwijsminister Pascal Smet, die enorm veel tijd verprutste. Hij slaagde er niet in om de neuzen in dezelfde richting te krijgen en het werkveld mee te krijgen,” zegt Elisabeth Meuleman, fractieleidster van Groen in het Vlaams Parlement. ”Leerkrachten moeten mee betrokken worden in een hervorming van het onderwijs. Alle ministers die nu enkele maanden voor de verkiezingen de tour van de scholen doen om een slechte hervorming alsnog te gaan verkopen, hadden dat beter 4 jaar geleden gedaan als start van het hervormingsproces. Luisteren naar onderwijsspecialisten is absoluut nodig, maar ook luisteren naar leerkrachten, leerlingen en ouders is noodzakelijk.”

Onderwijsspecialiste Elisabeth Meuleman vindt dat minister van Onderwijs Pascal Smet boter op het hoofd heeft. ”Hij ging van in het begin in conflict met de onderwijsvakbonden, hij schafte de mentoruren voor beginnende leerkrachten af, hij maakte geen werk van de opwaardering van de lerarenloopbaan en bleef Oost-Indisch doof voor de klachten van leerkrachten inzake administratieve ballast, het gebrek aan steun voor extra leerzorg en de grote infrastructuur-problemen van de scholen,” aldus Meuleman.

Groen is geen fan van het smakeloze compromis dat vandaag voorligt om het onderwijs te hervormen, maar is wel pleitbezorger van een echte, degelijke onderwijshervorming. ”Een hervorming is nodig. De kwaliteit van ons onderwijs boert achteruit. Het watervalsysteem zorgt ervoor dat één op zeven van onze jongeren vandaag de school verlaten zonder diploma. Daarmee scoren we internationaal bijzonder slecht. Dat probleem kunnen we niet blijven miskennen. Maar ook sterke leerlingen worden te weinig uitgedaagd. Ook voor hen kan een hervorming een goede zaak zijn,” aldus Meuleman. Groen blijft oproepen tot een hervorming. ”Maar wel een hervorming die verder gaat dan het flauwe afkooksel dat nu nog overschiet na de gefilibuster van CD&V en vooral N-VA. En een hervorming die niet tegen de leerkrachten ingaat, maar wél samen met de leerkrachten vorm krijgt. Prioritair moet de minister nu en nog deze legislatuur met het beloofde lerarenloopbaanplan komen dat leerkrachten ondersteunt. Alleen zo heeft een structuurhervorming kans op slagen.”

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK