29 sep 2011

Groen! pleit voor middenschool bij hervorming secundair onderwijs

Naar aanleiding van het debat over de hervorming secundair onderwijs dat vandaag van start gaat in het Vlaams Parlement pleit Groen! voor een autonome middenschool die vier jaar duurt. Het ASO, TSO en BSO moeten afgeschaft worden, de simpele naamsverandering die de minister voor ogen heeft volstaat niet.

Elisabeth Meuleman: ‘Ons huidig onderwijssysteem biedt goede onderwijskwaliteit, maar reproduceert sociale ongelijkheid. Een op vier jongeren is op 15-jarige leeftijd al eens blijven zitten, bijna 15% van onze jongeren verlaat het onderwijs zonder diploma. Ook de overgang van basis- naar secundair onderwijs verloopt vaak problematisch.’
Onderzoek toont aan dat een uitgestelde studiekeuze de sociale ongelijkheid heel effectief verkleint. Een brede middenschool van vier jaar staat garant voor een betere overgang tussen basis- en secundair onderwijs. Een autonome middenschool zorgt ervoor dat leerlingen niet georiënteerd worden in functie van de richtingen die de school aanbiedt in de derde graad. Dit is wel degelijk haalbaar: Antwerpen wil de autonome middenschool al in 2015 invoeren.
De minister legde een conceptnota voor die een afzwakking is van eerdere nota’s;. Meuleman: ‘Om ervoor te zorgen dat de hervormingen geen maat voor niets worden, hopen wij op een meer ambitieuze minister die geen oude wijn in nieuwe zakken schenkt. Hij moet radicaal breken met het ASO-TSO-BSO systeem en het bekende waterval-effect. Wat de minister voorstelt is niet veel meer dan een naamsverandering van de ASO, TSO en BSO. Van de progressieve ideeën van de Commissie Monard blijft niet veel over.’
Ook koppelt de minister het loopbanendebat los van het debat over de hervorming, terwijl net de leerkrachten de motor zijn van die hervorming. Naast nieuwe structuren , moeten ook de aanbevelingen over het lerarenberoep van de commissie Monard ter harte worden genomen. Het een kan niet zonder het ander. Groen! daagt de minister uit om de modernisering van het lerarenberoep mee op te nemen in de hervorming, anders heeft ze geen kans op slagen.
‘De hervormingen moet geleidelijk aan worden genomen en gedragen worden door de leerkrachten. Minister Smet moet de moed hebben om duidelijke keuzes te maken zodat er geen sluipwegen open blijven om te vervallen in oude structuren. De hervorming secundair onderwijs moet het grote project van de minister worden, waarvoor andere dossiers zoals leerzorg moeten wijken. Om hiervan een succes te maken, moeten we het huidige voorstel van de minister grondig wijzigen.’

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK