18 mei 2015

Groen wil slim netwerk voor De Lijn

"We zijn het eens met Bart Somers dat de bussen en trams meer moeten afgestemd worden op de vraag van de klanten. Voor Groen zijn de vervoersregio's naar Nederlands model een interessante piste. Op lokaal vlak wil Groen een slim netwerk voor De Lijn", reageert Groen-fractieleider Björn Rzoska maandag op het voorstel van Open VLD-parlementslid Bart Somers om de gemeenten meer inspraak te geven in het aanbod van de vervoersmaatschappij.

“Met het pleidooi voor een slim netwerk, wil Groen het aanbod van De Lijn op het niveau van stad en gemeente uitbreiden met (collectieve) taxi's, auto-delen en belbussen waar nodig. Het overleg tussen De Lijn en de steden en gemeenten vandaag is inderdaad onvoldoende, dat bevestigen ook de lokale Groen-schepenen", zegt Rzoska. "Meestal beperkt De Lijn zich tot eenrichtingsverkeer waarbij de vervoersmaatschappij haar beslissingen eenzijdig neemt. Terwijl het stads- en gemeentebestuur wel het beste zicht heeft op waar een extra bus nodig is", zegt Rzoska.

"Het is wel belangrijk is wel dat De Lijn voldoende budgetten krijgt, zeker als ze ook meer op maat van het lokale niveau werkt. De regering van N-VA, CD&V en Open VLD echter drastisch op de bussen en trams en verhoogde de bus- en tramtickets. Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) doet de mensen meer betalen voor minder service, dat kan niet", zegt Rzoska.

"Maar dat er op sommige plaatsen duurdere tarieven zouden komen, zoals Open VLD’erBart Somers voorstelt, daar is Groen het niet mee eens. Een busticket mag op de ene plaats niet duurder zijn dan de andere. Anders komt men in middeleeuwse toestanden terecht", besluit Björn Rzoska.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK