09 dec 2013

Groene schepen betrekt bevolking bij opmaak nieuw logo gemeente

Een aantrekkelijk imago maakt een gemeente succesvol en geliefd. Zeker als je de bevolking betrekt bij de opmaak van een nieuw logo. Dat gebeurde in Duffel.

'Een aantrekkelijk imago maakt een gemeente succesvol en geliefd. Dat geldt ook voor Duffel', zo begint de oproep die de groene schepen Staf Aerts lanceerde om de bevolking te betrekken bij de opmaak van een nieuw logo met huisstijl. Bedoeling is ermee te landen in de lente van 2014. 'Een nieuwe lente, een nieuw logo met bijbehorende huisstijl', aldus nog schepen Aerts.

Duffel is een kleine gemeente in de provincie Antwerpen. De gemeente ligt aan de Nete-rivier en telt 17.000 inwoners. In het najaar konden de Duffelaars een vragenlijst invullen die het ontwerpbureau Nelson Inspires gebruikte voor de opmaak van een logo met bijpassende huisstijl voor de Antwerpse gemeente.

Tot 9 december kregen ze de kans om die ingevuld aan het onthaal van het gemeentehuis af te geven of in alle anonimiteit in te vullen via het online formulier. 'Geen logo en huisstijl hebben als gemeente is niet meer van deze tijd. Een aantrekkelijk imago maakt een gemeente ook geliefder' zegt Staf Aerts, eerste schepen en schepen van Communicatie. ;

'Alle antwoorden, suggesties, ideeën… worden geïnventariseerd en afgetoetst op hun bruikbaarheid voor het ontwerpen van het nieuwe logo, met passende slogan en huisstijl', vervolgt de groene schepen. 'Duffel heeft heel veel troeven om uit te groeien tot een gemeente met een eigen identiteit en een karaktervol imago. En wij geven onze inwoners de kans om die mee vorm te geven.'

Duffel heeft heel veel troeven om uit te groeien tot een gemeente met een eigen identiteit en een karaktervol imago. En wij geven onze inwoners de kans om die mee vorm te geven.

'We vragen in de enquête niet naar welke baseline of welk symbool er in het logo moet staan, maar wel wat zij bijvoorbeeld de belangrijkste troeven vinden van onze gemeente. Het ontwerpbureau kan dan bij het ontwerpen van het nieuwe logo en huisstijl rekening houden met de antwoorden die bezorgd zijn via de enquête. In de lente van 2014 worden het nieuwe logo en de huisstijl onthuld.'

Voor de hele operatie doet de groene schepen beroep op het Leuvense ontwerpbureau Nelson Inspires. Dat is niet toevallig, want al meer dan tien jaar is het bureau in Vlaanderen marktleider in city- en regiomarketing. Zo heeft ze nog een gelijkaardige operatie verricht voor de Antwerpse gemeente Zwijndrecht, van wijlen burgemeester Willy Minnebo.

In 2008 liet het bureau het gemeentelijke wapenschild van Zwijndrecht vervangen door een nieuw logo. In het logo is de letter Z te zien. De Z bestaat uit drie streepjes, in feite de drie speerpunten uit het imago van Zwijndrecht: zorgzaamheid, dynamisme en vooruitziendheid. Het bureau behield het groen en blauw uit het wapenschild om zo het groene karakter van de gemeente te benadrukken.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK