04 okt 2016

Het parlement moet de klemtonen leggen in de eindtermen van het onderwijs

Elisabeth Meuleman is tevreden dat het Vlaams parlement het debat naar zich toetrekt. "Het komt toe aan het parlement en de overheid om eindtermen te bepalen en niet alleen te bekrachtigen. We laten voldoende vrijheid laten aan de koepels, en die koepels aan de leerkrachten, maar het is wel aan ons om klemtonen te leggen", zegt Meuleman (Groen) bij de voorstelling van het rapport over de hoorzittingen over de eindtermen in het Vlaams Parlement dinsdag.

"De stem van de leerlingen moet ook gehoord worden in het debat over de eindtermen. Meer dan wie ook zijn de leerlingen de echte onderwijsexperts die heel goed weten welke leerstof belangrijk is ". Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman roept haar collega-parlementsleden dan ook op om het Scholierenrapport van de Vlaamse Scholierenkoepel goed te lezen en de aanbevelingen van 17.000 leerlingen ter harte te nemen. “Het parlement moet nu meer doen dan de plannen van de onderwijsminister bekrachtigen. Het parlement moet actief deelnemen aan het debat en de visie van de jongeren als vertrekpunt nemen,” aldus Meuleman.

Een opvallende aanbeveling van de scholieren is het gezondheidsbeleid op school. "Maak jongeren enthousiast voor gezond eten op school, zonder daarbij meer regeltjes te introduceren, maar door hen inspraak te geven", vraagt Elisabeth Meuleman. Er moet ook meer aandacht komen voor de mentale gezondheid van de leerlingen. Meuleman: “Faalangst, burn-out en depressie zijn helaas de ziektes van onze tijd. Jongeren zien en voelen dat. Maar toch heerst er nog een taboe op die onderwerpen. Geef de leerkrachten de handvaten en ondersteuning om hierover open en eerlijk in gesprek te gaan met leerlingen”, vraagt Meuleman. Jongeren willen ook een focus op de bruikbaarheid van de geziene leerstof. “Jongeren willen praktische handvaten om de wereld mee in te trekken ", aldus Meuleman. Volgens Groen moet er meer aandacht zijn voor zulke praktische maar belangrijke zaken als: hoe ga je om met geld? hoe ziet een belastingfiche er uit? Hoe werkt een lening bij de bank? Dat zijn zaken waar de leerlingen echt op zitten wachten”, legt Meuleman uit.

"Het parlement heeft er alle belang en reden toe om de stem van de scholieren mee te nemen, en zelf de klemtonen te leggen in het debat over de eindtermen", besluit Meuleman.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK