23 nov 2011

Jongeren die afhaken nú helpen

Elke jongere die uit het systeem dreigt te vallen, moet weer op het juiste spoor geholpen worden. Dat is de reactie van Groen! op de emotionele oproep die vandaag uit het onderwijs kwam. Minister Smet kon in het parlement niet voldoende antwoorden bieden.

Elisabeth Meuleman, Vlaams parlementslid van Groen!, ondervroeg minister Smet in het Parlement. ‘Een grote groep jongeren haakt af en minister Smet heeft daar onvoldoende antwoorden op. Zijn ”geïntegreerd traject” komt er veel te traag. Er zijn op het veld aan een aantal zeer nuttige projecten, zoals de time-out projecten, maar die hebben veel te weinig plaatsen en zijn beperkt in de tijd. Ook de echte probleemjongeren moeten daarbij na maximum enkele weken ‘time-out’ terug naar school.’

‘Een ander systeem zijn de persoonlijke ontwikkelingsprojecten (POT-projecten). Deze individuele trajecten zijn onbeperkt in tijd en kunnen die kleine groep jongeren met een zeer problematisch gedrag persoonlijk begeleiden, maar ze zijn enkel toegankelijk voor leerlingen uit het deeltijds onderwijs. We vragen om de POT-trajecten op korte termijn uit te breiden naar het volledige secundair onderijs. Zo kunnen alle leerlingen die in moeilijkheden zitten hier gebruik van maken. Het geld dat je daarin steekt, betaalt zichzelf terug. Een kind in een jeugdgevangenis kost de maatschappij immers 12.000 euro per maand, POT-projecten kunnen met hetzelfde geld tien jongeren begeleiden. Minister Smet mag niet langer wachten om de nodige middelen uit te trekken.’

Elisabeth Meuleman stelt verder dat met deze jongeren rekening moet worden gehouden bij de hervorming van het secundair onderwijs, die nu bezig is. ‘Eén op zeven jongeren verlaat het onderwijs zonder diploma. Dat is de belangrijkste uitdaging voor het onderwijs. Smet zegt hier een prioriteit van te maken, maar ik merk daar weinig van in de praktijk. We mogen deze jongeren niet zomaar opgeven, zoals nu lijkt te gebeuren. Sommige jongeren zijn niet meer geschikt voor onze scholen. Wie moet zich dan aanpassen, de jongere of de school?’
‘De jongeren die afhaken, zijn de kanarie in de kolenmijn: een veel grotere groep van jongeren die wel op school blijft, voelt zich daar ook niet goed, met alle negatieve gevolgen van dien. De combinatie van leren en werken kan een oplossing bieden voor jongeren die schoolmoe zijn, maar dan moeten we het huidige aanbod moderniseren en opwaarderen. In Denemarken heb je de productiescholen, waar jongeren leren en werken tegelijk in een kleinschalige, realistische arbeidsomgeving. De resultaten zijn schitterend. Zulke projecten moeten ook in Vlaanderen een kans krijgen.’

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK