12 mei 2011

Kernafvaltransporten: nog een reden om vast te houden aan kernuitstap

Het derde treintransport van Belgisch kernafval uit La Hague kwam gisterenvanavond, 11 mei, rond 23 uur in Mol aan. Groen! voerde, samen met Greenpeace en Kempens Forum voor Atoomstop, ter plaatse actie. Zeker na de ramp in Fukushima is duidelijk welke dramatische gevolgen een ongeval in een kerncentrale heeft voor mens en milieu.

Kerncentrales leveren enkele decennia energie, maar het afval dat daarbij geproduceerd wordt, zorgt nog duizenden jaren voor problemen.

Een oplossing voor het kernafval bestaat immers nog altijd niet. Het NIRAS stelde eind vorig jaar een onomkeerbare definitieve berging in de Kempense bodem voor, maar dat is voor Groen! geen optie. Door het ondergronds wegstoppen van nucleair afval zadelen we onze kinderen en kleinkinderen op met een zware erfenis want het afval blijft gevaarlijk voor duizenden jaren. De kerncentrales nog 10 jaar lang open houden vergroot de kernafvalberg met nog ’s; een kwart. Een reden te meer om vast te houden aan de kernuitstap.

Het afval dat gisteren per trein in Mol arriveerde, komt oorspronkelijk uit de kerncentrales van Doel en Tihange. Het werd naar de opwerkingsfabriek in het Franse La Hague getransporteerd waar het uranium en plutonium uit de bestraalde kernbrandstof gerecupereerd werden. Een deel komt nu dus terug naar het land van oorsprong, via een treinreis die ondermeer langs Kortrijk, Gent, Antwerpen, Lier en Herentals voerde. Groen! vindt het geen goed idee om met dergelijk radioactief afval honderden kilometers doorheen dichtbevolkte gebieden te treinen. De gebruikte kernbrandstof die momenteel opgeslagen wordt op de sites van de kerncentrales van Doel en Tihange moet niet voor opwerking naar La Hague worden gestuurd, maar als radioactief afval worden overgemaakt aan NIRAS.

De vrees bestaat bovendien dat een project als Myrrha in de toekomst voor nog meer kerntransporten zou kunnen zorgen. Myrrha is een plutoniumreactor en prototype van de zogenaamde vierde generatie kerncentrales. Groen! Kamerlid Kristof Calvo ontdekte dat de Inspectie Financiën over het Myrrha-project een negatief advies uitbracht. Myrrha zal bijna 1 miljard euro kosten, waarvan 40 procent door België zal moeten worden betaald. ”Het Myrrha-project is volgens de Inspectie een financieel avontuur waarvan niemand weet waar het eindigt”, zegt Calvo.

Myrrha is niet alleen een duur project, het zuigt ook geld weg dat beter geïnvesteerd zou worden in échte duurzame energie. Het VITO bijvoorbeeld start binnenkort (eveneens in Dessel) met de bouw van een geothermische centrale, waarmee met behulp van aardwarmte elektriciteit geproduceerd kan worden. 300 van dergelijke centrales zouden half Vlaanderen van duurzame energie kunnen voorzien én zorgen voor honderden duurzame, Vlaamse jobs.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK