04 dec 2012

Kinderen op school waarderen voor Nederlands én thuistaal

Het interuniversitair onderzoeksproject 'oprit14’ onderzocht de schoolloopbanen van jongeren met een migratieachtergrond in het secundair onderwijs. Hieruit blijkt dat het onderwijs meer rekening moet houden met de culturele achtergrond van jongeren. Elisabeth Meuleman, fractieleidster van Groen in het Vlaams Parlement: “De resultaten van dit onderzoek zijn duidelijk: in ons onderwijs wordt er krampachtig omgegaan met de diverse taalachtergrond van leerlingen. Acht op de tien kinderen die thuis Turks of Marokkaans spreken, krijgen strafstudie wanneer ze hun thuistaal op school gebruiken. Dat werkt zeer stigmatiserend. Wij hopen dat andere actoren en partijen, net als Groen, de conclusies van dit onderzoek serieus nemen, en eindelijk de koe bij de hoorns vatten.”

Groen heeft alvast enkele concrete voorstellen klaar om de slaagkansen van kinderen met een migratieachtergrond te verhogen. ”In Zweden, waar veel aandacht geschonken aan culturele achtergrond van alle leerlingen, is moedertaalonderwijs een wettelijk vastgelegd principe. Bijlessen in de taal van moeder of vader, zorgt voor erkenning en helpt de integratie vooruit. Concreet: wanneer er vijf kinderen op school een andere taal spreken hebben ze recht op een extra bijles in hun eigen taal. Waarom zou dat bij ons niet kunnen?,” vraagt Meuleman zich af.

Om de overgang van minderheden naar het secundair onderwijs soepeler te laten verlopen, stelt Groen voor om de werking van het Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) te versterken. ”De overgang van heel wat migranten vanuit het OKAN onderwijs naar het secundair onderwijs verloopt problematisch. Twee derde van de leerlingen verandert na de onthaalklas van school en meer dan tachtig procent van de anderstalige nieuwkomers start na het onthaalonderwijs in het beroeps, technisch of deeltijds onderwijs,” zegt Meuleman. ”We moeten actief inzetten op het verbeteren van de overgang naar het reguliere secundair onderwijs.”

Tot slot is Meuleman ook de mening toegedaan dat er meer leerkrachten uit minderheidsgroepen moeten komen. ”Dan hebben allochtone jongeren alvast een succesvoorbeeld. Door duidelijk in te zetten op deze doelgroep voor de lerarenopleiding kunnen we een verschil maken.”

”Uiteraard is voor Groen ook de hervorming van het secundair onderwijs onontbeerlijk voor diversiteit en gelijke kansen in het onderwijs. De link met de resultaten van dit onderzoek is duidelijk. We blijven dus hameren op een gestemd decreet over de hervorming secundair onderwijs tegen het einde van deze legislatuur,” aldus nog Elisabeth Meuleman.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK