09 dec 2019

Vlaams klimaatplan ondermaats en ongeloofwaardig

“De ambities van dit plan zijn geheel ondermaats”, zegt Vlaams fractieleider Björn Rzoska. “Terwijl de rest van Europa nu duidelijk gaat voor scherpere engagementen, klimaatwetten en sterke klimaatinvesteringsprogramma’s zoals een Green New Deal, blijft de Vlaamse regering met haar minimaal plan op een eiland zitten. De Vlaamse regering speelt gewoon niet mee in de Pro League en blijft hangen in eerste provinciale.”

De nieuwe berekeningen die in de loop van het weekend vlug-vlug werden opgehoest, veranderen weinig of niets aan de feiten: het Vlaams Klimaatplan van de regering Jambon is zelfs minder ambitieus dan het al erg zwakke plan van de regering Bourgeois. De reactie van de regering op de strenge terechtwijzingen vanuit Europa is totaal onvoldoende.

“Drie belangrijke maatregelen uit het eerste Klimaatplan van 2018 zijn door deze regering afgevoerd”, stelt Vlaams parlementslid Chris Steenwegen. “De vervanging van bestaande verkeersbelastingen door een sturende kilometerheffing, de verplichte renovatie van woningen en de betonstop worden afgevoerd. De maatregelen die zogezegd in de plaats komen, zijn totaal ongeloofwaardig.”

Zo heeft de minister het over een verschuiving van vervoerswijzen binnen de vervoersregio’s, maar tegelijk wordt verder bespaard op de Lijn. De inspanningen voor het energiezuinig maken van woningen blijven veel te vrijblijvend. Van echte ontzorging, het intensief begeleiden van mensen om een groene make-over van hun huizen te realiseren, is geen sprake. En ten slotte is de betonstop helemaal weg: zowel de bescherming van kwetsbare bossen als de stop op het aansnijden van slecht gelegen woonreservegebieden, twee belangrijke stappen essentieel voor het behoud van de open ruimte van de vorige regering, zijn naar de prullenmand verwezen.

“Minister Demir geeft nu al toe dat ze de doelstelling van 35% minder uitstoot van broeikasgassen niet zal halen”, aldus Björn Rzoska. “De regering klopt nu af op een doelstelling van 32,8 %. Ter vergelijking: Brussel gaat voor 40 %, Wallonië zelfs voor 55 %. Maar hoe de Vlaamse regering met haar kaduke klimaatplan deze doelstelling zal halen, blijft koffiedik kijken.”

De kloof wordt uiteindelijk dicht gereden door de inzet van flexibele mechanismen. Maar dit is een gemiste kans van formaat: directe maatregelen om CO2 te besparen zijn veel beter voor onze economie en leveren heel wat groene jobs op.

Groen steunt natuurlijk een snelheidsverlaging naar 100 km/u op de Brusselse ring. “Dat was altijd al ons voorstel”, aldus Chris Steenwegen. “Minder snel rijden op de ring en minder auto’s op de ring door te investeren in extra fietsroutes en openbaar vervoer. Liever vroeger dan later. Maar dan moet de regering ook consequent zijn en de plannen opbergen om miljarden te pompen in de aanleg van extra rijstroken op de ring”.

“Vlaanderen heeft nood aan een fors klimaatinvesteringsprogramma, een Green New Deal”, besluit Björn Rzoska. “Het Vlaams Klimaat- en Energieplan had daar de aanzet toe kunnen zijn. Maar deze regering gaat opzij staan en speelt gewoon niet mee. Zo maken we van Vlaanderen op termijn een ecologisch ontwikkelingsland.”


Ontdek hier hoe Groen het klimaatbeleid ziet.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente