21 jan 2011

Lerarenuitstroom stoppen door doortastende maatregelen

“Mentoruren terug invoeren, de solidariteit tussen vastbenoemde en niet-vastbenoemde leerkrachten verhogen en een nieuw statuut voor beginnende leraren zijn drie doortastende maatregelen die de stijgende uitstroom van jonge leerkrachten kunnen stelpen,” stelt Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman: “Actie op korte termijn is nodig. Als de uitstroom in dergelijke mate blijft toenemen, dan stevenen we in Vlaanderen af op een lerarentekort. Dat kunnen we ons echt niet veroorloven.”

Het Vlaamse onderwijs wordt meer en meer geconfronteerd met verontrustende ontwikkelingen: de kwaliteit gaat achteruit, de klassen worden te groot, meer leerlingen haken af, de sociale ongelijkheid neemt toe en nu de toenemende lerarenuitstroom. ”Vlaams minister van Onderwijs Smet is zeer goed in het erkennen van problemen maar schiet tekort in het aanbrengen van oplossingen”, betreurt Vlaams parlementslid Elisabeth Meuleman. Ze reikt de minister drie doortastende maatregelen aan die op korte termijn reeds een eerste antwoord kunnen geven.

1. Voer de mentoruren opnieuw in

De afschaffing van de mentoruren was geen vrije beslissing van de vakbonden. De vakbonden werden gedwongen te kiezen uit een catalogus van besparingsmaatregelen waaronder ook een loonsverlaging. Dat was kiezen tussen de pest en de cholera. Met het mes op de keel gaven de vakbonden toe om het systeem van de mentoren om beginnende leerkrachten en stageairs te begeleiden op te geven. De prille expertise rond de begeleiding van jonge leerkrachten dreigt verloren te gaan. Groen! wil de onmiddellijke herinvoering van de mentoruren. Wachten op het allesomvattende leerkrachtenloopbaanpact van Pascal Smet is geen optie.

2. Werk de ongelijkheid tussen vastbenoemde en niet- vastbenoemde leerkrachten weg

De jobzekerheid van de tijdelijke leerkrachten moet versterkt worden. Ook deze leerkrachten moeten sneller aanspraak kunnen maken op een contract van onbepaalde duur, waarbij langere opzegtermijnen worden gehanteerd.

3. Een nieuw statuut voor de beginnende leraar

De junior-leerkracht heeft recht op collectieve en individuele aanvangsbegeleiding, op een minimum aantal paralleluren en extra opleidingskansen. Een deel van deze periode kan deel uit maken van een praktijkgericht opleidingstraject.

Groen! wil onderwijs dringend veel hoger op de politieke agenda en zal daarom op 19 maart een nationaal congres over de toekomst van het onderwijs in Vlaanderen organiseren. ”Er is een schooluitval van maar liefst 15 procent, de sociale ongelijkheid wordt bestendigd, net zoals het watervalsysteem, en vandaag: meer en meer jonge leerkrachten besluiten ermee op te houden. Er zijn nog andere problemen dan de staatshervorming alleen,” besluit Meuleman.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK