08 sep 2014

Maak de patiënt niet de dupe van hervorming ziekenhuizen

Het personeel in het Algemeen Stedelijk Ziekenhuis in Aalst legt 24 uur het werk neer. Het kan een teken aan de wand zijn. Meer en meer ziekenhuispersoneel loopt op de toppen van de tenen omdat ze met steeds minder steeds harder moeten werken. De ziekenhuizen staan bovendien voor een hervormingsronde die een grote impact zal hebben op personeel en patiënt.

Zorgnet Vlaanderen lanceerde vorige week een aantal voorstellen voor een nieuw organisatie- en financieringsmodel. Een ver van uw ziekenhuisbed-show is het allerminst. Dit gaat over de kwaliteit en de kostprijs van de zorg. Wat zal er gebeuren als ik in de toekomst naar het ziekenhuis moet? Zal er dan nog voldoende personeel zijn om mij goed te verzorgen?

Geen koehandel aub

Peperdure PET-scans in verschillende ziekenhuizen in dezelfde regio is nutteloos. Niet elk ziekenhuis moet alles willen doen, ziekenhuizen moeten beter samenwerken, netwerken uitbouwen, zoals Zorgnet Vlaanderen terecht voorstelt. Het is immers beter voor onze portemonnee. Zo moet je geen overbodige peperdure hoogtechnologische toestellen betalen. En het is beter voor de patiënt want die toestellen worden dan niet onnodig gebruikt. Maar samenwerkingen en netwerken van ziekenhuizen zijn geen toverformules en houden risico’s in. Vandaag bestaan er al netwerken tussen ziekenhuizen, maar in de praktijk hebben die vaak niets met kwaliteitsvolle zorg te maken, en komen ze neer op een verdoken koehandel: ziekenhuis A verwijst patiënten met pathologie X door naar ziekenhuis B en krijgt daarvoor in ruil alle patiënten met pathologie Y van ziekenhuis B. Zonder je medeweten word je doorverwezen naar een ziekenhuis binnen het netwerk, ook al is dat niet altijd het ziekenhuis dat jou de beste zorg kan bieden.

Waar we vandaag nood aan hebben zijn lokale netwerken die echt op geografische basis samenwerken en voor kwaliteit gaan.

Waar we vandaag nood aan hebben zijn lokale netwerken die echt op geografische basis samenwerken en voor kwaliteit gaan. Geen ziekenhuizen die je van de ene kant van het land naar de andere kant doen reizen omdat ze een akkoord hebben gesloten, terwijl er veel dichterbij minstens even goede zorg bestaat. Als we de rode cijfers in de ziekenhuizen boven nul willen krijgen moet er een regionale spreiding komen van gespecialiseerde artsen en peperdure machines. Dat is het enige wat ook echt goedkoper kan. Want als in dezelfde stad twee ziekenhuisnetwerken naast elkaar werken, dan blijft het medische opbod toch bestaan. Geen dubbelwerk dus. We willen geen kopie van de onderwijsnetten in de ziekenhuiszorg die de overheidskosten de hoogte injaagt.

Niet enkel managers aub

Het kan dus een stuk efficiënter maar die efficiëntie moet wel ten dienste staan van de patiënt. De gevolgen van de doorgedreven managementlogica zien we reeds in Nederland. In Nederland mag een wasbeurt maximaal 12 tot 15 minuten duren. Pech voor de patiënt die nood heeft aan een babbel. Een consultatie maximaal 8,5 minuten. De werkdruk neemt toe, de tijd voor de patiënt daalt evenredig. Het lijkt wel of de Nederlandse besparingsdrift overwaait naar België: alles in functie van de meest efficiënte personeelsinzet. Minder verplegend personeel zal de werkdruk doen toenemen en de kwaliteit van de zorg doen dalen, waardoor zowel de patiënt als de zorgverlener op de werkvloer de dupe zijn.

Minder verplegend personeel zal de werkdruk doen toenemen en de kwaliteit van de zorg doen dalen, waardoor zowel de patiënt als de zorgverlener op de werkvloer de dupe zijn.

Ziekenhuizen belonen voor kwaliteit die ze afleveren, zoals Zorgnet voorstelt, is een goed idee. Kwaliteit moet echter niet alleen gemeten worden op basis van de harde klinische uitkomstindicatoren, maar ook op basis van patiëntgerichtheid en –tevredenheid, toegankelijkheid (niet alleen in termen van kilometers), veiligheid, informatieverstrekking en zelfs ethische standaarden.

Ook is het belangrijk dat de basisfinanciering voor personeel groter wordt en dat die ook voor meer mensen aan het ziekenhuisbed wordt ingezet. Alleen zo kunnen verpleegkundigen zich terug meer richten op hun basistaken, een goede babbel doen met de patiënt en de nodige psychosociale ondersteuning geven. Kwaliteit kan niet –zoals in Nederland- enkel vanuit een koude managementlogica worden gedefinieerd. Of verschuiven we de 'zachte' kwaliteitsindicatoren zoals patiëntgerichtheid en psychosociale ondersteuning helemaal naar de eerste lijn, de thuiszorg en de mantelzorg?

Het personeel in het ASZ Aalst trekt alvast aan de alarmbel. Als we niet opletten is de staking in het ASZ Aalst geen uitzondering, maar een eerste in een lange rij.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK