03 maa 2012

Met het vliegtuig naar Nederland

De voorbije dagen is heel wat te doen geweest rond een werkbezoek van de Kamercommissie Landsverdediging aan de Nederlandse marinebasis in Den Helder waar de Admiraliteit Benelux, de overkoepelende staf van de Belgische Marinecomponent en de Nederlandse Koninklijke Marine, gehuisvest is.

Groen en Ecolo hadden de delegatie vooraf verzocht om voor de korte verplaatsing (minder dan 300km) naar Nederland niet met het vliegtuig te reizen. Wie gaat er nu met het vliegtuig naar Nederland? Dit is pure verspilling, niet alleen omwille van de ecologische voetafdruk van korte vliegreizen, maar omwille van de kostprijs. Er zijn goede treinverbindingen tussen Brussel en Den Helder en om dat te bewijzen namen de groenen die ingeschreven waren zelf de trein. Het toeval wil dat zij zelfs sneller ter plaatse waren dan hun collega’s; met het vliegtuig…

Maar laat dit de aandacht niet afleiden van het thema van het werkbezoek: delen en samenvoegen (sharing and pooling) van capaciteiten van de nationale legers. Op dit moment zijn er al punctuele en kleinschalige samenwerkingsinitiatieven zoals met Nederland inzake de marine, het Eurocorps en de pilotenopleiding met Frankrijk.

Europese integratie, versterkte samenwerking, pooling en sharing zijn concepten die Groen al jaren aanmoedigt. Bij de bespreking van de begroting en beleidsnota van Defensie, vroeg Wouter De Vriendt concrete engagementen van de minister. Tot op vandaag houdt minister De Crem het parlement in het duister over het concrete aanbod dat ons land aan andere EU-lidstaten deed om bepaalde capaciteiten te poolen of delen.

De budgettaire krapte maakt sharing en pooling ook financieel noodzakelijk. De Europese Unie geeft na de VS de meeste overheidsmiddelen uit aan defensie. Ruim meer dan de defensie-uitgaven van China, Rusland en India. En toch krijgt de belastingbetaler in Europa daar minder voor terug. Kijken we bijvoorbeeld naar het lage aantal militairen die de EU-lidstaten kunnen uitsturen op buitenlandse missie of de tekorten om zo’n operaties in het buitenland zelfstandig op te zetten en vol te houden.

De tijd is voorbij dat een leger alles alleen moet kunnen doen. Samenwerking met andere landen is nodig om in tijden van budgettaire krapte over defensie na te denken. Ons land moet specialiteiten kiezen die het zelf wil blijven uitvoeren en samenwerkingsverbanden zoeken met de andere EU-lidstaten. De integratie van de marines van Nederland en België is een uitstekend voorbeeld, maar moet navolging kennen.

De richting die onze defensie uit gaat mag niet enkel de zaak zijn van het kernkabinet of de regering. Dat is een zaak van de maatschappij. Daarom wil Groen dat voor alle grote thema’s; in de beleidsnota (specialisatie, sharing en pooling) de samenleving, de militairen, specialisten en het parlement betrokken worden vooraleer knopen doorgehakt worden. Een brede consensus hierover in het parlement is noodzakelijk, want de keuzes van die we vandaag moeten maken, zullen nog decennia lang doorwegen.

Om die reden is het voor Groen dan ook onaanvaardbaar dat minister De Crem op z’n minst de schijn wekt dat de huidige F-16’s; sowieso vervangen zullen worden. De aankoop van nieuwe jachtvliegtuigen kost vele miljarden en terwijl aan de burgers gevraagd wordt om in te leveren op hun pensioenen en koopkracht. De beslissing om de F-16’s; te vervangen is een zaak van maatschappelijk debat, waarin bepaald wordt waar ons land met zijn defensie naartoe wil, aan welke buitenlandse operaties ons land wil deelnemen en welk materiaal daarbij noodzakelijk is. Bij elk van die beslissingen moet over de grenzen heen gekeken worden naar welke capaciteiten al bestaan in de andere landen en welke tekorten blijven bestaan. Er mogen geen voorafnames op het totaalplaatje genomen worden door minister De Crem.

En als uitsmuiter nog dit. Pooling en sharing dient om méér te doen met minder. Efficiëntie staat voorop. Het is hemeltergend om vast te stellen dat maar liefst zes vliegbewegingen en twee vliegtuigen nodig waren om de parlementsleden naar Den Helder te brengen, terwijl een ritje met de trein veel eenvoudiger, goedkoper en ecologischer ware geweest. Als het bezoek van de parlementsleden met een Duits militair vliegtuig naar Den Helder als voorbeeld dient van maximale efficiëntie, zijn we slecht gestart en houden we als groenen ons hart vast.

Achtergrondsinformatie

De analyse van de Beleidsnota van Minister van Landsverdediging Pieter De Crem (januari 2012)

Analyse van de begroting voor 2011 (mei 2011)

Analyse van het Transformatieplan en het ontbreken van een visie op Europese samenwerking (2009)

Enkele parlementaire vragen van Wouter De Vriendt over Sharing en Pooling (bestaande initiatieven zoals de A400M buiten beschouwing gelaten)

EU militair hoofdkwartier (19/10/2011)

Sharing en pooling met Nederland (14/06/2011)

De intenties van Minister De Crem mbt Sharing en Pooling op Europese top van 23 mei 2011

Sharing en pooling na het Ghent Framework (11 mei 2011)

De Resultaten op vlak van sharing en pooling op de informele defensietop op 23 en 24 augustus 2010 in Gent

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK