22 jun 2011

Mobiel Brussel heeft werk aan haar communicatie, transparantie is nochtans stap één voor goed bestuur.

Wie klachten heeft over de gewestwegen in Brussel, kan daarvoor terecht bij Mobiel Brussel. Op de website staan een groen 0800-nummer en een e-mailadres waarop mensen met klachten over beschadigingen aan het wegdek, bewegwijzering of andere onvolkomenheden terechtkunnen. Annemie Maes, Brussels Parlementslid voor Groen! stelde in de commissie infrastructuur de ontoereikende communicatie aan de kaak: “Brusselaars die klagen over 'kleine' problemen, zien hun klacht in het beste geval geregistreerd, maar daarom nog niet opgelost. Ze worden bovendien onvoldoende op de hoogte gehouden van wat er verder met hun klacht gebeurt en wie zich verder met het probleem zal bezighouden.”

Over het algemeen worden de incidenten behandeld in de volgorde waarin ze zich voordoen. Iemand die mailt of telefoneert, komt dus op een lijst terecht. Tenzij wanneer wordt gemeld dat de veiligheid een snellere behandeling vereist. Veiligheid is voor mobiel Brussel een vaste factor waarnaar men zich richt bij het vastleggen van de prioriteiten. Annemie Maes: ”Dat is echter altijd nog voor interpretatie vatbaar. Wat voor de controleur misschien niet prioritair is omdat hij het standpunt van de autobestuurder verdedigt, kan vanuit het standpunt van de fietser wel zeer belangrijk zijn. Dat is een heikel punt.”

Daarnaast is er een gebrek aan transparante communicatie. Volgens minister van openbare werken Grouwels hebben twee jaar geleden, wegens administratieve moeilijkheden, de bestelbons voor herstellingen zich opgestapeld, zonder uitzicht op uitvoering. Momenteel is die achterstand nog steeds niet ingehaald, wat verklaart dat op het terrein de indruk heerst dat bepaalde schades er gedurende meerdere weken onhersteld bij liggen. Met het verhoogd budget van 5,5 miljoen euro in 2011 voor de herstellingen van schadegevallen - tegenover 3,8 miljoen euro in 2010 - hoopt Grouwels de achterstand volledig te kunnen inhalen tegen eind 2011, begin 2012.
Annemie Maes: ”Dat er een achterstand is is problematisch. Daardoor duurt het heel wat langer voor herstellingen worden uitgevoerd. Dat het budget verhoogd wordt kan ik dus alleen maar toejuichen. Maar het is toch niet zo moeilijk om deze achterstand dan ook zo te communiceren? Als ik naar Mobiel Brussel mail, krijg ik de dag later al een goede ontvangstmelding, wat fantastisch is. Zo moet de overheid werken. Men had er echter gemakkelijk een zinnetje over de achterstand kunnen aan toevoegen. Dan beseft de burger meteen dat hij of zij geduld moet uitoefenen.”
Maes vroeg minister Grouwels ook nog waarom Mobiel Brussel, die blijkbaar te weinig manschappen heeft om haar werk tijdig te verrichtten, tegelijkertijd wel voldoende manschappen lijkt te hebben om protestaffiches van bewoners en verenigingen tegen het omhakken van bomen binnen een paar dagen te verwijderen. Zo wordt onder het mom van netheid het protest tegen het omhakken van de bomen de mond gesnoerd. Op deze vraag wenste de minister niet verder in te gaan.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK