19 jul 2011

Mobiliteitsbudget: van proefproject naar geïntegreerde aanpak

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) kondigt een proefproject in enkele bedrijven aan met een mobiliteitsbudget. Groen! juicht het proefproject toe, maar pleit voor een structurele samenwerking tussen het Vlaamse en federale niveau om zo echt werk te maken van een vergroening van het woon-werkverkeer. Dat kan door de geleidelijke invoering van een mobiliteitsbudget met een aanpassing van de fiscale stimuli voor bedrijfswagens.

”Het proefproject voor een mobiliteitsbudget in enkele bedrijven is een eerste kleine stap. Pas wanneer de Vlaamse en de federale regering samenwerken, kunnen we de ondersteuning voor woon-werkverkeer echt duurzaam hervormen zodat het kiezen voor openbaar vervoer en dus minder files en milieuvervuiling fiscaal beloond wordt," menen Kamerlid Kristof Calvo en Vlaams parlementslid Dirk Peeters.

Een mobiliteitsbudget geeft werknemers meer vrijheid om zelf te bepalen hoe ze zich naar het werk verplaatsen. In principe kan de werknemer zo'n mobiliteitsbudget vrij spenderen aan duurzame(re) mobiliteitsopties die verband houden met het woon-werkverkeer: abonnementen openbaar vervoer, fietsvergoeding voor de rit naar het station, eventuele parkingkosten voor wie toch eens met de auto naar het werk gaat en een gelimiteerd budget om te tanken.

Voor Groen!-Kamerlid Kristof Calvo hoeven de Vlaamse en federale regering niet te treuzelen met een dergelijke hervorming. ”Nu er op federaal niveau wellicht gesnoeid wordt in de fiscale stimuli voor bedrijfswagens, kan er tegelijkertijd een positief groen alternatief worden uitgebouwd. Een systeem waarbij elke werknemer beschikt over een bepaald budget, ongeacht loon, woonplaats of vervoersmiddel is fiscaal eerlijker en stimuleert het rationele gebruik van transportmiddelen,” aldus Calvo die in het voorjaar nog een studiedag organiseerde over de mogelijkheden van een mobiliteitsbudget.

Vlaams parlementslid Dirk Peeters hoopt dat de Vlaamse regering zich inschrijft in een samenwerking met het federale niveau. Zonder een gecoördineerde aanpak met ook een belangrijke stem voor de sociale partners, kan er nooit een veralgemeend mobiliteitsbudget komen. ”Daar hebben de Vlaamse werknemers niks bij te winnen. De Vlaamse en federale regering moeten zich daarom rond de tafel zetten voor een geïntegreerde aanpak van het woon-werkverkeer,” besluit Peeters.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK