21 maa 2012

Mogelijk extra mobiliteitsproblemen door Bpost

De federale regering en Bpost zijn op zoek naar plaats voor een groot gecentraliseerd sorteercentrum ter vervanging van het huidige sorteercentrum in Anderlecht. Hun oog is gevallen op de 12 hectare van de voormalige Carcokesite in Neder-Over-Heembeek, langs het kanaal. Dankzij meer dan 22 miljoen euro van de Europese Investeringsbank werden deze terreinen gesaneerd om er logistieke activiteiten te ontwikkelen die gebruik maken van de waterweg. Maar Annemie Maes (Groen) is ongerust: “Bpost heeft al aangegeven dat het geen gebruik zal maken van de waterweg, wat toch één van de voorwaarden was voor de Europese lening. Er zal vooral veel wegverkeer bijkomen.”

De federale regering en Bpost zijn op zoek naar plaats voor een groot gecentraliseerd sorteercentrum ter vervanging van het huidige sorteercentrum in Anderlecht. Hun oog is gevallen op de 12 hectare van de voormalige Carcokesite in Neder-Over-Heembeek, langs het kanaal. Dankzij meer dan 22 miljoen euro van de Europese Investeringsbank werden deze terreinen gesaneerd om er logistieke activiteiten te ontwikkelen die gebruik maken van de waterweg. Maar Annemie Maes (Groen) is ongerust: ”Bpost heeft al aangegeven dat het geen gebruik zal maken van de waterweg, wat toch één van de voorwaarden was voor de Europese lening. Er zal vooral veel wegverkeer bijkomen.”

De activiteiten van Bpost zullen bijkomend vrachtverkeer met zich mee brengen, met extra verkeer op de nu al overvolle Brusselse Ring en overlast voor de inwoners van Neder-Over-Heembeek. Daarnaast wil Bpost kunnen beschikken over een parkeerterrein van 500 parkeerplaatsen voor haar werknemers. Bpost is misschien wel een belangrijke werkgever, maar in de feiten werken er momenteel maar weinig Brusselaars. Men spreekt van op termijn in totaal 1500 werknemers die allemaal op hun nieuwe werkplek moeten geraken, waar nu amper openbaar vervoer voorzien is. Ook een volwaardig fietsexpresnet langs het water ontbreekt nog steeds ten dele. Maes: ”Bpost verwacht dat de overheid hier nog extra investeert in bus- of tramlijnen, terwijl er net overheidsgeld geïnvesteerd is in een verbinding met de waterweg die nu niet gebruikt zal worden”.

Brussels parlementslid voor groen, Annemie Maes, interpelleert woensdag in de commissie infrastructuur minister Grouwels over de mobiliteitseffecten van de plannen voor B-post. Maes: ”In het slechtste geval wordt de komst van B-post een mooi excuus voor de Vlaamse regering om de verbreding van de Brusselse ring verder door te drukken”.

Groen wil graag weten of de komst van Bpost op de Carcokesite te verzoenen is met het Brusselse Iris 2 plan en of er al enig cijferwerk over de mobiliteitsimpact bestaat. En blijft er nog wel voldoende plaats over voor bedrijven die wel gebruik willen maken van de waterwegen?

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK