12 nov 2014

N-VA, Open VLD en CD&V doen bus- en tramgebruiker meer betalen voor minder service

Duurdere tickets en slechtere service. Dat wordt het gevolg van de bezuinigingen die de Vlaamse regering van N-VA, Open VLD en CD&V woensdag oplegt aan De Lijn. Voor alle bus- en tramgebruikers stijgt de Omnipas met 15 procent, van 249 naar 294 euro, berekende Groen op basis van de net besliste nieuwe tarieven van de raad van bestuur van De Lijn. “Langer wachten aan het bushokje, en toch meer moeten betalen. Dat is wat de nieuwe Vlaamse regering de bus- en tramgebruikers aandoet”, reageert Groen-fractieleider Björn Rzoska. “Scholieren, studenten, werknemers, gepensioneerden: voor iedereen worden de tickets duurder en het aanbod minder goed”.

Bovendien bespaart Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) op het Pendelfonds, dat bedrijven en instellingen ondersteunt om een duurzamer woon-werkverkeer te kunnen realiseren. In de begroting van 2015 vermindert Weyts het met 306.000 euro. De mobiliteitsminister moet duidelijk maken welke maatregelen genomen worden voor de mensen met recht op een Omnio-statuut en een verhoogde tegemoetkoming.

Bussen en trams zijn net vervoersmiddelen die iedereen een mobiliteit garanderen, de files verkorten en zorgen voor gezondere lucht voor iedereen. “Maar het is duidelijk voor wie Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) kiest: wie de tram of de bus neemt wordt de dupe. De keuzes van de Vlaamse regering zijn dus slecht voor het milieu, het klimaat en voor de gezondheid van de mensen. Met Ben Weyts komen er meer files en ongezondere lucht”, analyseert Rzoska.
De besparingen van de regering-Bourgeois komen bovenop zware besparingen bij De Lijn die de regering-Peeters van N-VA, CD&V en SP.A in de vorige beleidsperiode al doorvoerde.

Oppositiepartij Groen daarentegen voorzag in haar becijferd Zuurstofplan net meer investeringen in De Lijn voor meer bussen en trams. Groen wil voor alle ouderen met een Omnio-statuut het openbaar vervoer gratis maken, zoals dat in het Brussels Gewest het geval is. De Vlaamse regering zou ook beter inzetten op het garanderen van de vlotte doorstroming van bussen en trams, wat ook efficiëntiewinsten zou opleveren. Jaarlijks gaan miljoenen euro’s overheidsgeld verloren door bussen en trams die zich vastrijden in het verkeer. “Die doorstroming wordt nog belangrijker met het nieuwe tariefsysteem per uur. Als de bus vastzit in de file, zal het alle busgebruikers meer kosten. De regering moet nu echt wel werk maken van het systeem voor beïnvloeding van verkeerslichten”, aldus Rzoska.

“Groen verzet zich met klem tegen het opdrijven van de prijs van de tickets voor de tram- en busgebruikers en de afbouw van de dienstverlening. Mensen die het openbaar vervoer gebruiken, moeten net beloond worden”, besluit de fractieleider van Groen in het Vlaams Parlement, die straks in de plenaire tegengas zal geven tegen de plannen van N-VA minister Ben Weyts in de Commissie in het Vlaams Parlement.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK