24 sep 2011

N-VA voorzitter Bart De Wever slaat de bal volledig mis: Vlaanderen verarmt niet

N-VA voorzitter Bart De Wever heeft, zonder kennis van het akkoord over de nieuwe financieringswet, het akkoord met de grond gelijk gemaakt. Groen! voorzitter Wouter Van Besien: “Zijn persbericht was waarschijnlijk al op voorhand geschreven. De argumenten die hij gebruikt zijn fout en bovendien in tegenspraak met wat hij zelf het voorbije jaar over de financieringswet heeft gezegd. De responsabilisering, de fiscale autonomie en een eerlijke financiering, het zit allemaal in het nieuwe akkoord.”

Fout 1: ”Dit is geen echte fiscale autonomie maar een dotatie die vervangen wordt.”

De Wever sprak zich het voorbije jaar uit tegen ‘zakgeldfederalisme’. Hij wou dat zakgeld vervangen door ‘werken voor het eigen geld’, dus: eigen belastingen heffen. Dat is letterlijk wat er gebeurt in de nieuwe financieringswet. Het zakgeld (de dotatie) wordt vervangen door het verdienen van eigen middelen (fiscale bevoegdheid). Volgen wie volgen kan.

Fout 2: ”De transfers nemen toe.”

De Wever beweert dat de 500 miljoen overgangsmaatregel voor het Waalse gewest een bijkomende transfer is. ”In werkelijkheid is het net andersom,” aldus Van Besien: ”Die 500 miljoen euro is een bedrag dat Wallonië in de huidige financieringswet krijgt. Door de nieuwe financieringswet wordt dat geld geleidelijk aan afgebouwd tot nul euro op twintig jaar. Deze afbouwmaatregel bestempelen als een bijkomende transfer is boerenbedrog.”

Voorts wil De Wever ons wijsmaken dat Brussel 600 miljoen extra krijgt zonder daar iets voor te moeten doen, een blanco cheque dus. Beiden stellingen zijn fout. Het gaat om 461 miljoen en de helft ervan wordt duidelijk toegewezen (onderwijsinfrastructuur, veiligheid, mobiliteit, ...). Zo blanco is die cheque dus niet. Bovendien worden er aan die 461 miljoen wel hervormingen in Brussel gekoppeld, die misschien niet spectaculair zijn, wel belangrijk. Van Besien: ”Pro memorie: In de nota De Wever werd er aan de miljoenen die hij voorzag voor Brussel geen enkele voorwaarde gekleefd. De Wever gaf Brussel een blanco cheque van maar liefst 300 miljoen met daar bovenop nog eens 50 miljoen extra als er interne hervormingen kwamen.”

Ook volgens De Wever krijgt de Franse gemeenschap extra geld. ”Die berekening mag hij mij dan wel eens tonen. Voorlopige projecties op langere termijn (tegen 2025) geven (in vergelijking met de huidige financieringswet) een licht verlies voor de Franstalige gemeenschap en een lichte winst voor Vlaanderen (wetende dat op zo’n voorspellingen op termijn altijd foutenmarges zitten en de verschillen voor Vlaanderen en Franstalige gemeenschap allebei een foutenmarge hebben).”

Fout 3: ”Eerst besparen en dan overdragen naar de regio’s; is slecht voor Vlaanderen.”

De Wever doet zich graag voor als de besparingskampioen, maar spreekt zich ook hier weer enorm tegen. In het verleden mochten er van De Wever geen nieuwe bevoegdheden overkomen met minder dan het volledige budget. Want dan zou de besparing in Vlaanderen en de andere regio’s; moeten gebeuren. Nu mag van De Wever de besparing niet op federaal niveau gebeuren. Je kan niet tegelijkertijd iedereen verbieden te besparen en tegelijkertijd roepen dat er bespaard moet worden.

Fout 4: ”de Klimaatresponsabilisering van de groenen straft de sterke industrie in Vlaanderen”

”Dit is alweer complete nonsens,” aldus Van Besien: ”Het klimaatmechanisme richt zich enkel op gebouwen, en dus niet op de industrie. Dit omdat de industrie al in een Europees systeem vervat zit. Voor de reductiedoelstellingen die die gebouwen moeten halen, wordt er rekening gehouden met de inspanningen die al gedaan zijn. De enige kritiek die De Wever zou kunnen hebben op dit systeem is dat het milieu een belangrijke plaats gekregen heeft in de zesde staatshervorming. Iets waar De Wever inderdaad nooit mee bezig geweest is.”

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK