17 jul 2015

Na monitoring SALK moet Vlaamse regering nu tandje bijsteken voor Limburg

“Het SALK voor Limburg is een goede zaak, maar nu moet de regering-Bourgeois een tandje bijsteken om tot concrete resultaten te komen”, reageert Groen-parlementslid Johan Danen vrijdag in reactie op het monitoringrapport op de Vlaamse ministerraad.

De sluiting van Ford Genk werd aangekondigd in oktober 2013. Ondertussen gingen 21 maanden voorbij. Van de 6000 getroffen werknemers, van Ford zelf en toeleveringsbedrijven, hebben er 1.850 ander werk gevonden. Maar dat zijn ook tijdelijke en uitzendkrachten, en bij de 55-plussers heeft slechts 5 procent werk gevonden. “Nu is er nog aparte begeleiding en opvolging, maar in het najaar stopt dat en 'verdwijnen' de Fordmensen in de algemene werkloosheidsstatistieken. De Vlaamse regering mag deze mensen niet in de steek laten”, zegt Johan Danen.

Over de herbestemming van de Ford-terreinen is er vooralsnog weinig of geen nieuws. “We stellen wel vast dat grote logistieke bedrijven de grens overtrekken: Bol.com naar Waalwijk en Katoen Natie van Fernand Huts naar Nederlands Limburg. En dat in plaats van in Limburg, het directe hinterland van de haven van Antwerpen een stek te zoeken. Op dat punt is de Vlaamse regering niet goed bezig”, analyseert Groen-parlementslid Johan Danen.

Het SALK-beleid blijft te versnipperd. De Vlaamse regering maakt geen echte keuzes. Ze beloofde dat het SALK in juni in de commissies geëvalueerd zou worden. Behalve in de commissie Mobiliteit is dat nog niet gebeurd. Groen zal vragen dat deze evaluatie ook naar de andere bevoegde commissies in het Vlaams parlement komt”, besluit het Groen-parlementslid.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK