29 apr 2011

Niet-schoolbare jongeren toch nog kansen bieden door meer geld voor time-outprojecten

Vorig schooljaar werd een recordaantal jongeren definitief van school gestuurd. Deze leerlingen hebben baat bij goede time-out projecten. Deze laatste zijn momenteel enkel mogelijk voor wie in het deeltijds onderwijs zit, dus eigenlijk voor jongeren die al een heel watervalsysteem hebben doorlopen. Elisabeth Meuleman (Groen!) pleit ervoor om deze projecten mogelijk te maken voor het volledig secundair onderwijs. “Hiervoor moeten meer middelen vrijgemaakt worden. Ook zouden Onderwijs en Welzijn beter moeten samenwerken. Alle jongeren hebben recht op een kans om iets te maken van hun toekomst.”

Vandaag raakte bekend dat tijdens het vorig schooljaar 1531 leerplichtige leerlingen op een middelbare school werden uitgeschreven wegens een definitieve sluiting. Een aantal van hen stopt dan maar volledig. Anderen slagen er toch in zich elders in te schrijven, vaak in een andere studierichting. En dan begint het beruchte watervalsysteem. ”Een Time-out project kan een oplossing bieden zonder dat de band met de school verbroken wordt. Pas als het echt niet anders kan, kan gekozen worden voor een persoonlijk ontwikkelingstraject los van de school” vindt Elisabeth Meuleman. ”Het probleem is dat Time-out-projecten enkel zijn voorbehouden voor leerlingen uit het deeltijds onderwijs, en er is een lange wachtlijst. Dit komt omdat er slechts een welbepaald bedrag voorzien is voor de time-outprojecten, net als voor de persoonlijke ontwikkelingstrajecten. Het budget zou moeten gebaseerd worden op het aantal leerlingen dat deze projecten nodig heeft. Ook zouden de time-outprojecten toegankelijk moeten zijn voor het gehele middelbaar onderwijs. Deze projecten zouden al heel wat uitsluitingen kunnen voorkomen. Dan zou men pas in laatste instantie eventueel een beroep moeten doen op een persoonlijk ontwikkelingstraject”.

Niet schoolbare jongeren hebben in veel gevallen te kampen met een problematische thuissituatie. Daarom dringt een geheelaanpak zich op en zouden Onderwijs en Welzijn beter moeten samenwerken.

Tegelijkertijd zou er iets gedaan moeten worden aan het systeem van de leerlingentelling op 1 februari en de bijbehorende financiering scholen proberen problematische leerlingen tot 1 februari te houden, zelfs wanneer al in oktober duidelijk is dat er zich een probleem stelt. Mits een ander financieringssysteem (bijvoorbeeld berekend per dag dat de leerling de lessen gevolgd heeft), zou men misschien al voor 1 februari kunnen beslissen wat er met de leerling moet gebeuren. Dit zou in het voordeel zijn zowel van de school, als van de leerling zelf.” Hoe vroeger er geremedieerd kan worden, hoe beter”, aldus Elisabeth Meuleman.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK