16 dec 2010

Nieuwe beheersovereenkomst De Lijn legt lat klantentevredenheid lager

Als aanloop naar de nieuwe beheersovereenkomst met De Lijn evalueerde het Vlaams parlement de thans lopende overeenkomst. Een resolutie met aanbevelingen en verwachtingen die net voor de zomer werd goedgekeurd was het gevolg.

Blijkbaar is deze resolutie nooit tot bij De Lijn geraakt. Dat is de conclusie van Groen! bij het kennis nemen van de negatieve reacties van de Inspectie Financiën op de nieuwe beheersovereenkomst.

Een kwaliteitsvol openbaar vervoer moet voor ons echt niet gratis. Ik erger me aan het feit dat er niet meer inspanningen geleverd worden om het zwart rijden tegen te gaan. In vergelijking met Wallonië en Brussel doen we het in Vlaanderen zeer slecht op dat gebied.

Ook het feit dat De Lijn al genoegen neemt met 70 procent klantentevredenheid is wraakroepend. In 2006 was dat nog 80 procent. We moeten er wel degelijk op vooruit gaan.

Het negatief advies van de inspectie van Financiën lijkt dan ook meer dan terecht en ik hoop dat de Vlaamse regering vrijdag 17 december nog bijstuurt opdat een haalbare groei en meetbare doelstellingen elementen worden van de nieuwe beheersovereenkomst.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK