18 jul 2011

Nieuwe Vlaamse belasting in verkeersstelling is niet ecologisch en niet sociaal

Terwijl iedereen weet dat we dringend moeten besparen, kiest de Vlaamse regering ervoor om via een autobelasting de rijken te bevoordelen: grote wagens moeten minder gaan betalen. Ze misleidt de Vlaming door deze nieuwe belasting te verkopen als ecologische maatregel. “Dit is bedrog,” stelt Vlaams parlementslid Hermes Sanctorum: “Deze belasting bevoordeelt helemaal niet de ecologische wagens, maar wel de dieselwagen en grote wagens.”

Reeds enkele jaren wordt gepleit voor een vergroening van de autobelastingen. Sinds begin dit jaar is Vlaanderen verantwoordelijk voor de belasting in verkeersstelling, een vorm van fiscale autonomie dus. Sanctorum: ”En wat krijgen we te zien? Deze bevoegdheid misbruikt de Vlaamse regering om asociale belastingen in te voeren. Ze misleidt dan ook nog eens de Vlaming door te verkondigen dat het om een ecologische maatregel gaat, maar dat is gelogen.”

De nieuwe Vlaamse belastingen zijn helemaal niet groen, integendeel: dieselwagens worden sterk bevoordeeld en grote wagens moeten minder betalen. Terwijl de ‘verdieselijking’ van Vlaanderen net een van de voornaamste oorzaken is van te hoge concentraties fijn stof en stikstofoxiden, gaat de Vlaamse regering dieselwagens promoten. Onbegrijpelijk, aangezien de Vlaamse luchtkwaliteit nu al niet voldoet aan de Europese gezondheidsregels. Bovendien zullen rijke eigenaars een stevige korting krijgen via het nieuwe systeem. Ook nog onrechtvaardig dus.

Minister-president Kris Peeters en milieuminister Joke Schauvliege hebben duidelijk te veel oor gehad voor de belangen van de diesel-lobby en de rechtse N-VA-agenda. Een echte groene autobelasting houdt niet alleen rekening met de CO2-uitstoot, maar ook met fijn stof en lawaai.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK