Loopbaanpact voor leerkrachten verdraagt geen uitstel

17 mrt, 2017

“Het is goed dat er een onderzoek komt naar de taakbelasting in het onderwijs” reageert Elisabeth Meuleman. “Voor Groen mag dat echter geen uitstelmaneuver zijn.” De regering Bourgeois moet haar verantwoordelijkheid nemen en het geld op tafel leggen om de leerkrachten op het terrein te ondersteunen. De Vlaamse regering bespaart door haar indexsprong van de werkingsmiddelen vanaf 2016 ieder jaar 160 miljoen euro op onderwijs. “Die middelen moeten terug naar onderwijs gaan en gereserveerd moeten worden voor het loopbaanpact”, aldus Meuleman.

Elisabeth MeulemanVlaams parlementslid

Al jaren lang wordt een lerarenloopbaanpact voor leerkrachten in het vooruitzicht gesteld. Een overeenkomst om de job van leraar aantrekkelijker te maken voor nieuwe leerkrachten en om voor werkbaar werk te zorgen voor leerkrachten die nu al het beste van zich zelf geven. Deze regering beloofde het, net als de vorige. De discussie gaat al minstens even lang mee als die over de hervorming van het secundair onderwijs. Maar voorlopig is er nog altijd geen perspectief op een doorbraak. Integendeel.

“We dreigen opnieuw cruciale tijd te verliezen”, zegt Meuleman. “Met haar voorstel aan de leerkrachten om langer te gaan werken heeft de minister het debat vergiftigd. De Vlaamse regering vertikt het om voldoende middelen te voorzien om de job van leerkracht afdoende te ondersteunen. De minister komt dan met een voorstel om de leerkrachten zelf het gelag te laten betalen. Op die manier maak je van een kansendossier een echt conflictdossier. Het onderwijsveld verdient zoveel beter.”

“We kunnen echt niet nog een jaar blijven wachten, de minister moet dringend tijd maken voor overleg, en nieuwe impulsen geven voor teamwerk en professionalisering binnen het onderwijsveld. Kijk bij voorbeeld naar het M-decreet : leerkrachten willen inspanningen doen om leerlingen met een beperking op te vangen, maar verwachten terecht extra steun. Hetzelfde geldt voor kleuterleidsters die al lang vragen naar extra zorgjuffen. Leerkrachten én leerlingen zo maar aan hun lot overlaten en deze situatie verder laten aanslepen, is geen optie” besluit Elisabeth Meuleman.