Treinreizigers grootste slachtoffer van privatisering

vr, 2017-08-25

Voor Groen kan er geen sprake zijn van een privatisering van de NMBS. Eerder vandaag had minister Johan Van Overtveldt (N-VA) die piste gelanceerd. “Wat heeft de N-VA tegen de treinreiziger? Na de miljardenbesparingen in de dienstverlening van de NMBS wil N-VA de NMBS verder uitkleden. Dupe van dit beleid: de treinreiziger, die de dienstverlening steeds verder achteruit ziet gaan."

Stefaan Van HeckeFederaal parlementslid

Groen roept de regering op om de dienstverlening van de NMBS te versterken met investeringen, in plaats van ze verder uit te kleden.

 

Groen ziet met lede ogen aan hoe het openbaar vervoer in het bijzonder en de mobiliteit in het algemeen steeds meer het zorgenkind wordt. “Ooit was België pionier op vlak van spoorverkeer. De afgelopen jaren is maar liefst 2,1 miljard euro bespaard. Nu zijn we bij de slechtste leerlingen van Europa op vlak van betrouwbaarheid en dienstverlening. Het wordt tijd dat men van het openbaar vervoer een echt alternatief maakt voor de steeds langer wordende files. Waar blijft de langetermijnvisie van deze regering op het treinverkeer dat de treinreiziger perspectief geeft in plaats van kopzorgen”, vraagt Van Hecke zich af.

 

In andere landen is er zelfs een tegenbeweging op gang naar het hernationaliseren van geprivatiseerde spoorwegen. “In het Verenigd Koninkrijk gaan steeds meer stemmen op om de spoorwegen te hernationaliseren, omdat de kosten nog hoger liggen dan voor de privatisering. Bovendien garandeert een privatisering geen betere dienstverlening. In de praktijk zouden vooral de grote lijnen rendabel blijken, en de kleinere, landelijke lijnen zouden op den duur ten onder gaan. Het openbaar vervoer is een essentiële schakel in een toekomstgerichte mobiliteitsvisie en dus een kerntaak van de overheid,” besluit Van Hecke.