26 nov 2013

NMBS: Cornu moet met stiptheidsplan naar parlement komen

De stiptheid van de treinen heeft een absoluut dieptepunt bereikt. Amper 80% van de treinen rijdt op tijd. Fractieleider Stefaan Van Hecke (Groen) reageert misnoegd: “Ca suffit! De nieuwe spoorbaas moet met een uitgewerkt stiptheidsplan naar het parlement komen. Maar ook de regering moet in eigen boezem kijken. De regering Di Rupo bespaarde deze legislatuur 140 miljoen euro op de NMBS. Wie denkt dat je kan blijven besparen zonder gevolgen, liegt de treinreiziger iets voor.”

De treinreizigers kunnen getuigen dat de realiteit in de praktijk nog veel slechter is. Een trein die ‘op tijd' rijdt wil bij de NMBS zeggen dat de vertraging minder dan zes minuten bedraagt. Bovendien laat men treinen trager rijden om het probleem te camoufleren. Van Hecke: ”In een land met een record aan files moet het openbaar vervoer een sneller en kwaliteitsvoller alternatief zijn dan de wagen. De nieuwe spoorbaas moet met een stiptheidsplan concrete maatregelen nemen om de stiptheid te verbeteren. Wanneer neemt deze regering de spoorwegen serieus onder handen?”

Dit weekend werd ook het NMBS-vervoersplan dat in december van 2014 van start gaat bekend gemaakt. Groen wil naar Zwitsers voorbeeld ook de reizigers inspraak geven. ”De Zwitserse spoorwegen vertrekken vanuit de behoeften van de treinreiziger. De gewijzigde dienstregeling wordt daar half mei bekend gemaakt. Iedereen kan ze bekijken en voorstellen formuleren. Pas op het einde van het jaar gaat de dienstregeling effectief van start. Als we willen dat het beleid wordt vormgegeven vanuit het perspectief van de reizigers, dan kan je niet langer over hun hoofden heen beslissen”, besluit Van Hecke

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK