17 sep 2016

Onderwijshervorming is kinderen en leraars vergeten

“Na maandenlang vergaderen is de Vlaamse regering duidelijk het onderwijs – de school, de leerkracht en het kind- gewoon uit het oog verloren”, reageert Vlaams Parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen) op het advies van de Vlaamse Onderwijsraad (VLOR) op de eerste conceptnota hervorming secundair onderwijs.


‘Eens te meer wordt duidelijk dat die teksten een schabouwelijke politieke constructie zijn: het resultaat van maandelange interkabinettenwerkgroepen, gemarchandeer en urenlang gesjiek op politiek aanvaardbare compromissen, waarbij men uiteindelijk vergeet te denken aan de leraars, de ouders en de kinderen. 'Tene quod bene', orakelde Bart De Wever. Behoud wat goed is. Maar in het geval van de hervorming van het secundair onderwijs blijft er niet veel goeds meer over”, zegt Meuleman.

De VLOR stelt scherp dat ‘de Vlaamse regering de kans laat liggen om meer gelijke onderwijskansen te garanderen en neemt haar verantwoordelijkheid niet op maar legt die bij de onderwijsverstrekkers’.De VLOR bevestigt onze eerdere kritiek : de eerste graad is niet oriënterend en laat scholen toe om leerlingen opnieuw al vanaf 12 jaar ‘vast’ te zetten in een richting die is afgestemd op de opties in de tweede en derde graad. De VLOR zegt letterlijk : ‘De kans bestaat dat de verschillen tussen scholen nog groter worden, afhankelijk van de leerlingepopulatie die ze wil aantrekken.’ ‘De conceptnota opent dus de deur voor een tweedeling in het onderwijslandschap die de segregatie zal versterken en ongelijkheid verder doet toenemen’ zegt Meuleman.

De VLOR vindt het verder onaanvaardbaar dat een conceptnota over het secundair onderwijs zo ingrijpt op het basisonderwijs. ‘Het basisonderwijs werkt geïntegreerd en ontwikkelingsgericht en deze conceptnota doet die werking teniet. Ze zorgt voor meer versnippering, meer verschillen, vroegere segregatie en dat is contraproductief.

‘Het basisonderwijs verdient veel beter dan stiefmoederlijk behandeld te worden in functie van een hervorming van het secundair’ stelt Meuleman, ‘met een eigen toekomstvisie en zeer duidelijk extra investering – dat stelde de OESO ook scherp in haar rapport dat eergisteren uitkwam.’

Vlor is ook bijzonder ontevreden over de veel te gretige communicatie van de minister : er werden al brochures gemaakt en opgestuurd naar de scholen zonder dat de noodzakelijke juridische en andere adviezen waren opgevraagd en zonder dat de teksten zijn goedgekeurd door het parlement. De minister communiceert zo alsof ze haar plan zomaar kan realiseren en dat is onterecht en zorgde al voor grote onrust in het basisonderwijs.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK