04 okt 2010

Opel Antwerpen: Vlaamse Regering moet nu inzetten op duurzame toekomstgerichte investeringen

De sluiting van de Opelvestiging in Antwerpen is dramatisch voor de werknemers. Het blijft schokkend hoe een bedrijf als General Motors, ondanks alle beloftes, gewoon doet waar het zin in heeft. Dat General Motors de gesprekken met de Aziatische investeerder niet ten volle voert is onbegrijpelijk. Dit is de arrogantie van de multinational die zich weinig gelegen laat aan het lot van de werknemers. CEO Reilly negeert brutaal zowel Opelwerknemers als Vlaamse regering.

Minister-president Kris Peeters heeft zich hard ingespannen voor het behoud van de Opelvestiging en wij waarderen dat. Maar de Vlaamse regering heeft in het voorbije jaar te weinig en te laat nagedacht over een plan B. In januari van dit jaar vroeg Groen!fractievoorzitter Filip Watteeuw nog een begeleidingsplan voor werknemers die eventueel niet meer op de site zouden kunnen blijven. Volgens Groen! was het toen ook nodig om de mogelijkheden van een gehele of gedeeltelijke omschakeling naar andere activiteiten te onderzoeken. Ondanks vragen van Groen! en andere oppositiepartijen heeft de Vlaamse regering op dit punt te lang getalmd.
”Het is nu cruciaal dat de Vlaamse Regering snel uitzoekt hoe ze de werknemers van Opel maximaal kan ondersteunen naar een nieuwe job. Voor de werknemers begint nu een onzekere periode. De Vlaamse regering moet hen helpen. Maar we mogen ook hun know how niet verloren laten gaan” zegt Groen!fractievoorzitter Filip Watteeuw
Voor Groen! moet het Antwerps havenbedrijf nu zeker ook haar voorkooprecht laten gelden op de gronden van General Motors en op die plaats een nieuwe industriële ontwikkeling op gang te brengen. Dit is een kernopdracht van het Havenbedrijf en dus moet het de schaarse middelen hier aan besteden. Het zou logisch zijn dat de Vlaamse regering het havenbedrijf hierin bijspringt. Immers de Oosterweelbeslissing waarbij het Havenbedrijf een groot bedrag moet ophoesten, mag er niet toe leiden dat dit voorkooprecht niet kan uitgeoefend worden.
Die gronden moeten dan in concessie gegeven worden aan bedrijven die kiezen voor duurzame toekomstgerichte investeringen die ook veel nieuwe jobs opleveren voor de Antwerpse regio - hiervoor kan lering getrokken worden uit de ombouw van de site Renault Vilvoorde - hoewel dit niet over de hele lijn moet gevolgd worden.
De sluiting van Opel Antwerpen moet ons ook doen nadenken over de uitgangspunten van ons industrieel beleid. Het groenboek Nieuw Industrieel Beleid van de Vlaamse regering komt daar voor niks te vroeg. Groen! wil zelf het debat aantrekken over de nood aan een duurzame verankering van onze bedrijven en industrie. Ja, we moeten extra steun voorzien voor ondernemers en onnodige kosten en lasten drukken. Maar voor wat hoort wat: van onze ondernemingen mogen we ook verwachten dat ze onze regionale economie versterken, dat ze garant staan voor jobs en mee werk maken van een groene ombouw van onze economie. De tijd van een blind en onvoorwaardelijk expansiebeleid is voorbij. Onder die voorwaarden willen we voluit mee tekenen voor een duurzame toekomst voor de industrie in Vlaanderen.

Vind Groen in je buurt

Vind je gemeente

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Lees meerOK